“Brussels Airlines is te klein om een succesverhaal te zijn op zichzelf”, dat zegt Lufthansa ceo Carsten Spohr tijdens een interview met het Belgische VRT NWS.
Interview
Tijdens de 74e jaarlijkse algemene vergadering van IATA had Luk de Wilde van VRT NWS een interview met Carsten Spohr, de topman van Lufthansa. Brussels Airlines is sinds 2016 volledig in handen van Lufthansa. De moedermaatschappij verving op 1 april van dit jaar de topman van Brussels voor de Duitse Christina Foerster. Tijdens in het interview met Lufthansa topman Spohr geeft hij zijn duidelijke visie op Brussels Airlines.
Stakingen
Halverwege de maand mei legden werknemers van Brussels Airlines het werk neer om betere afspraken te maken over loon en werk/privé balans. Spohr zegt daarover: “Ik was verwonderd maar ook teleurgesteld. Ik dacht dat Brussels Airlines net meer winstgevend wou worden om meer vliegtuigen te krijgen en verder te groeien en niét het omgekeerde. Stakingen kosten geld, véél geld zelfs. Met als gevolg dat de winstmarges naar beneden gaan en het financieel resultaat onder de verwachtingen blijft.”
Gevolgen
Spohr over de gevolgen van de staking: “Binnen de Lufthansa Group is Brussels Airlines een relatief kleine maatschappij. Als er daar gestaakt wordt zijn de gevolgen snel zichtbaar op de resultaten. Wij hebben in Duitsland met Lufthansa ook moeilijke tijden gekend met langdurige stakingen maar de gevolgen waren minder groot om de eenvoudige redenen dat we op alle vlakken beter opgewassen waren tegen dit inkomstenverlies.”
Lot
Volgens Spohr krijgen de maatschappijen die onder Lufthansa vallen en goede resultaten behalen investeringen daarvoor terug, de airlines die geen goede resultaten halen hoeven daar niet op te rekenen. “De Lufthansa Group telt 15 luchtvaartmaatschappijen. Wie de kosten naar beneden brengt en voor meer inkomsten zorgt kan voluit rekenen op onze steun. Een goed voorbeeld is SWISS dat weldra nieuwe en bijkomende vliegtuigen krijgt. Bij Austrian Airlines en Brussels Airlines werden minder goede resultaten behaald, die maatschappijen hoeven geen extra investeringen te verwachten. Laat me het zo zeggen: hun lot ligt in hun eigen handen”, aldus Spohr.
Bang
De piloten van Brussels Airlines zien de toekomst niet rooskleurig tegemoet, ze vragen zich af waar de maatschappij tegen 2020 staat. Spohr: “Eerst en vooral: ze hoeven helemaal niet bang te zijn, van niets of niemand. Laat me het zo zeggen: Brussels Airlines is te klein om een succesverhaal te zijn op zichzelf. De werknemers bij Brussels Airlines zouden zich meer achter de integratie met Eurowings moeten scharen om zo de marges en inkomsten te helpen verhogen. De Lufthansa Group heeft die synergiën niet nodig, Eurowings evenmin. Brussels Airlines daarentegen heeft ze hard nodig om verder te kunnen groeien en zoals SWISS meer en nieuwe vliegtuigen te krijgen en nieuwe bestemmingen te kunnen toevoegen aan het netwerk.”
Naam
Op de vraag of de naam Brussels Airlines behouden moet blijven is Spohr ook duidelijk: “Daarover beslist de CEO van Brussels Airlines. Voor de lange afstandsvluchten lijkt een naamsverandering minder nodig. Iedereen kent Brussels Airlines in Afrika maar niemand kent de maatschappij in Scandinavië, Madrid of elders in Europa. Zelfs niet in de VS of Azië. Eurowings moet het uithangbord worden van onze pan-Europese antwoord op prijsvechters als Ryanair en easyJet.”
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!