Volgens Willie Walsh, topman van de International Airlines Group (IAG), zijn de stakingen van luchtverkeersleiders in Europa een grotere bedreiging voor luchtvaartmaatschappijen dan stijgende brandstofprijzen, zo zegt hij tijdens een conferentie van CAPA.
Luchtverkeersleiding
Eerder deze week gaf IATA al aan dat hoge brandstofprijzen de winst voor luchtvaartmaatschappijen lager zullen doen uitvallen. Volgens Walsh, kijkende naar Europa, is de grootste bedreiging de “stakingen bij luchtverkeersleiders en de omgeving waarin zij werken, wat een rotzooi is.”
Schade
De organisatie Airlines for Europe (A4E) berekende wat de financiële schade is geweest door stakingen en verstoringen van luchtverkeersleiders in Europa. Dit komt neer op 13,4 miljard euro in de periode tussen 2010 en 2017. Ryanair moest in mei 1.100 vluchten annuleren, in tegenstelling tot 43 vluchten in dezelfde maand vorig jaar, doordat de luchtverkeersleiding op verschillende plekken het werk neerlegde.
Frankrijk
Vooral Frankrijk speelt een belangrijke rol in de verstoringen en annuleringen van vluchten. Daar valt de luchtverkeersleiding onder de ambtenarij. Juist die groep heeft een serie van werkonderbrekingen aangekondigd om betere arbeidsvoorwaarden te bewerkstelligen. Walsh zegt dat door die stakingen in Frankrijk er “tientallen miljoenen verloren gaan aan extra brandstofkosten, omdat we het Franse luchtruim willen vermijden. Daarnaast moeten we ook de reizigers compenseren. Het ligt volledig buiten onze controle.”
Nu te bestellen: Diecast Exclusive Martinair MD-11 PH-MCP Schaalmodel (1:200)
De PH-MCP was zowel de eerste als de laatste MD-11 die in de vloot van Martinair opereerde. Via onze partner Diecast Trading kunt u dit exclusieve, kleurrijke stukje luchtvaarthistorie in huis halen!

