Als de ‘Boeing 797’ er komt, dan zou die in 2025 kunnen vliegen. Dat zei Darren Hulst, de marktanalist van de Amerikaanse vliegtuigbouwer op een bijeenkomst in Amsterdam.
Amsterdam
Hulst was in Amsterdam omdat de sales- en marketingactiviteiten in Nederland worden uitgebreid. Dat bood hem meteen de gelegenheid de market outlook van Boeing te delen.
797
Hulst wilde best even ingaan op de vraag of er een Boeing 797 komt, maar de toekomst van het toestel voor het middensegment van de markt, is nog steeds ongewis. “We praten met klanten over de behoefte aan een vliegtuig voor routes van 4.000 tot 5.000 mijl.”
Type
Zo’n toestel, dat ook nog geen naam heeft omdat nog niet zeker is of het er komt, zou zo’n 20 tot 30 procent meer capaciteit hebben dan een 737, aldus Hulst. “We zijn bezig met het design, evaluaties en de business case.” Waarbij dat laatste leidend zal zijn in het besluit of er nog een extra type Boeing bij komt.
Achterstand
Wanneer dat besluit genomen wordt, kon de Boeing-analist ook niet aangeven. “Wel dat als die er komt, dat deze dan in 2025 kan vliegen.” Een stoere belofte gezien het feit dat de vraag naar nieuwe toestellen, flink hoger ligt dan de productie. “We hebben een achterstand van meer dan 5.800 vliegtuigen.” Over de vraag naar nieuwe toestellen, maakt Boeing zich totaal geen zorgen.
Ultra
Die vraag is meer dan robuust te noemen; dankzij de groei van de luchtvaart, maar ook zonder die groei is er een forse vraag als gevolg van de broodnodige vervanging. Behalve de vraag bij sommige airlines naar toestellen voor het middensegment, is de ultra lange afstand op het moment ook ‘hot’.
777-X
Boeing stelt dat ze voor die marktvraag al voldoende is voorbereid met de 787 en de 777. “De Boeing 777-X heeft een veel grotere range. De 777-8 kan meer dan 9.000 mijl non-stop overbruggen. Bovendien biedt het toestel meer capaciteit, zowel voor passagiers als vracht.”