De Amerikaanse vliegtuigfabrikant Boeing zal geen vliegtuigen aan Iran leveren, nu de Verenigde Staten zich heeft teruggetrokken uit het Iran-akkoord, zo melden verschillende media.
Boeing
Boeing had voor de Iraanse luchtvaartmaatschappijen Iran Air en Aseman Airlines in totaal 110 toestellen in bestelling staan. Zo had Aseman 30 Boeing 737 MAX-toestellen besteld en Iran Air zou 80 vliegtuigen van Boeing ontvangen.
Geld
Door het annuleren van deze bestellingen loopt Boeing een flinke som geld mis. In totaal zouden de vliegtuigen voor Iran Air zo’n 15 miljard euro opleveren. De deal met Aseman Airlines zou goed zijn voor zo’n 2,5 miljard euro.
Airbus
De Europese vliegtuigbouwer Airbus wordt ook getroffen door de beslissing van de Amerikaanse president. Zo’n 10 procent van de onderdelen voor de Airbus vliegtuigen wordt in de Verenigde Staten gemaakt. Iran heeft 95 vliegtuigen bij Airbus besteld, waaronder 16 Airbus A350’s en 28 Airbus A330neo’s. Airbus bekijkt nu hoe er verder gegaan wordt, maar “we zullen het juiste doen”, aldus Jeff Knittel, voorzitter van Airbus Americas.
Aseman
Dat Iran nu geen nieuwe vliegtuigen krijgt is voor de luchtvaartmaatschappijen een tegenvaller. De vloot van beide airlines is sterk verouderd. Zo bestaat de vloot van Aseman Airlines uit Fokker 70’s en Fokker 100’s, Boeing 727’s en 737’s, ATR 72’s en Airbus A320’s en A340’s met een gemiddelde leeftijd van 26,1 jaar.
Iran
De vloot van Iran Air bestaat voornamelijk uit verschillende Airbus-toestellen, Fokker’s, ATR’s, McDonnall Douglass’s en 1 Boeing 747 met een gemiddelde leeftijd van 17,9 jaar. De meeste toestellen zijn ouder dan 25 jaar, maar door een recente aankoop van een ATR 72 en een A321 wordt de gemiddelde leeftijd naar beneden getrokken.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!