fbpx
LiefhebberMilitairNaast het nieuws

Internationale reddingsoefening op Gilze-Rijen afgerond

Tussen 28 mei en 6 juni vond op de vliegbasis Gilze-Rijen een internationale oefening plaats, waaraan een tiental helikopters en vliegtuigen en ongeveer 500 militairen uit Frankrijk, Italië, Nederland, Polen, Spanje, Groot-Brittannië en Zweden deelnamen. Voor Up in the Sky ging Daniel Ravenswaay naar Gilze-Rijen.

Redden
De ‘Air Centric Personnel Recovery Operatives Course’ (APROC) is een internationale jaarlijks terugkerende oefening. Dit jaar vond de oefening in Nederland plaats. Het doel van deze oefening is ‘Personnel Recovery’, oftewel het redden van militair personeel en/of vliegtuigbemanningen achter vijandelijke linies. De cursus richt zich op het kwalificeren van voornamelijk jonge vliegers. De deelnemers worden in deze cursus getraind op het beoefenen van de juiste procedures, tactieken en technieken, zodat een reddingsoperatie vlekkeloos uitgevoerd kan worden. De cursus wordt vanaf Gilze-Rijen door een internationale staf aangevoerd en de meer ervaren vliegers krijgen de rol van mission leader, waarbij zij verantwoordelijk zijn voor de planning en uitvoering van de reddingsmissie.

Italiaanse luchtmacht HH101 landt op Gilze-Rijen © Daniel Ravenswaay
Een Poolse Mi-24 Hind boven een EH101 Merlin van de RAF © Leonard van den Broek

Evacueren
Vanaf Vliegbasis Gilze-Rijen vlogen de deelnemende helikopters naar verschillende oefengebieden in Nederland en België. Elke middag werden drie afzonderlijke missies gevlogen, waarbij een groep van ongeveer vier à vijf helikopters gezamenlijk naar het missiegebied vloog. Nederlandse Apaches en Poolse Mi-24 Hinds vlogen hierbij ‘cover’. Hun taak was om de transporthelikopters te beschermen die de gestrande bemanning moest evacueren. De transporthelikopters (onder meer Nederlandse CH-47 Chinooks en Italiaanse en Britse EH101 Merlins) hadden elk een infanterieteam aan boord, die in het missiegebied op zoek gaat naar de gestrande vlieger of bemanning. Kleine groepen grondeenheden fungeerden hierbij als oefenvijand, om zo bij te dragen aan een zo realistisch mogelijk oefenscenario.

Een infanterieteam staat klaar om aan boord te gaan © Leonard van den Broek
Zweedse UH-60 Blackhawk en Franse NH90 landen op Volkel op te worden bijgetankt © Daniel Ravenswaay

Coördinatie
Overige deelnemers waren onder meer twee Italiaanse Eurofighter Typhoons en twee F-16’s van de Koninklijke Luchtmacht. Twee E-3 AWACS toestellen en een Italiaanse G550 zorgden vanuit de lucht voor coördinatie van de oefenmissies. Op de vliegbases Deelen, Volkel en Woensdrecht werd geoefend met tussentijds bijtanken op de grond (‘Forward Arming & Refueling Point’, FARP). De volgende editie van de oefening zal volgend jaar plaatsvinden op de Spaanse vliegbasis Zaragoza.

Franse Marine NH90 op Volkel © Daniel Ravenswaay

Poll: welk KLM-vliegtuig wordt het meeste gemist?

Leonard van den Broek

Redacteur / fotograaf. Leonard groeide op in Eindhoven, waar zijn interesse voor de luchtvaart werd gewekt door het vliegverkeer rond 'Welschap'. De afgelopen jaren bezocht Leonard talloze vliegbases in binnen- en buitenland.

Gerelateerde artikelen

Back to top button