AirlinesEditors choiceNieuwsNL nieuwsProfessionalSchiphol Airport

EasyJet: wij zijn en blijven op Schiphol

EasyJet laat zich niet verleiden noch dwingen om Schiphol te verruilen voor Lelystad Airport. “Wij zijn op Schiphol en we blijven op Schiphol”, zegt William Vet, verantwoordelijk voor easyJet in Nederland in gesprek met Up in the Sky.

Zomerperiode
EasyJet heeft gedurende het jaar acht toestellen gestationeerd in Amsterdam, in de zomerperiode negen. De maatschappij bedient 42 bestemmingen vanaf Schiphol en er staan driehonderd werknemers op de Nederlandse loonlijst.

KLM
“Amsterdam is een hele belangrijke luchthaven voor ons. Sinds de opening van de basis (april 2015, red.) zijn we op alle fronten gegroeid, ook kwalitatief.” Vet doelt daarmee op de bestemmingen. In de zomermaanden vliegt easyJet een negende toestel in op Schiphol. “In de zomer bieden we meer vakantiebestemmingen aan, dat moet je wel doen om je vliegtuigen te laten vliegen. KLM doet ook niet anders.”

Lelystad
Ondanks de inzet van een extra ‘vakantietoestel’, lijkt de easyJet-directeur zich nadrukkelijk te willen distantiëren van het etiket ‘vakantievlieger’. Wat tegenwoordig een besmet woord is. Dat heeft alles te maken met de discussie over de toekomstige groei van Schiphol, en Lelystad. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil voor de zomer een voorstel naar Brussel sturen om een zogenoemde verkeersverdelingsregel te mogen invoeren.

Vakantievluchten
Het doel daarvan is drieledig: vakantievluchten verplaatsen van Amsterdam naar Lelystad, alleen maatschappijen die daadwerkelijk vluchten verplaatsen vanaf Schiphol zijn welkom op Lelystad en de vrijgekomen capaciteit komt uitsluitend ten goede aan intercontinentaal- en feederverkeer. Alhoewel vliegen vanaf Lelystad voor airlines veel goedkoper is dan vanaf Schiphol en easyJet een lagekostenmaatschappij is, wil de maatschappij niet naar Lelystad.

Ministerie
“We hebben op Schiphol geïnvesteerd. Ons concept is ook dat we vliegen vanaf de hoofdluchthavens in Europa, dichtbij het stads- en zakencentrum”, stelt Vet. “Daar hebben we de juiste bestemmingen voor.” Een relatief groot deel van die bestemmingen staat wel op het lijstje van het ministerie dat zij aanduiden als ‘vakantiebestemmingen’. Volgens Vet zo’n 40 procent van ‘zijn’ routes.

Bestemmingen
“Stel dat bepaalde bestemmingen niet meer gevlogen mogen worden vanaf Schiphol, dan verruilen we die voor andere bestemmingen.” Hij is verre van een voorstander van de verkeersverdelingsregel. “Wij hebben vooral moeite met het verplichtende karakter ervan. Het werkt marktverstorend. Als wij een bestemming niet meer mogen vliegen vanaf Amsterdam, dan kan een ander die wel bedienen vanaf Lelystad.”

Stoelcapaciteit
EasyJet vindt wel dat Lelystad moet dienen als overloop van Schiphol. Maar een pasklaar antwoord op de vraag hoe je zonder dwang voorkomt dat Lelystad volloopt met maatschappijen die nu niet op Schiphol vliegen, heeft hij ook niet. Wel heeft Vet allerhande ideeën over hoe je de schaarste op Schiphol beter benut, waardoor easyJet niet geraakt wordt. Zo is hij voorstander van secundaire slothandel, een minimale stoelcapaciteit in de piek en tarieven waarbij schone en stillere vliegtuigen voordeel hebben.

Discriminatie
“Daarbij heb je de keuze om iets al dan niet te doen, in tegenstelling tot bij de verkeersverdelingsregel. Dat komt dichtbij discriminatie.” Onlangs heeft Vet kennisgemaakt met de nieuwe baas van Schiphol, Dick Benschop. “Ik waardeer het zeer dat hij op dezelfde dag bij mij langskwam als bij KLM, wij zijn de twee grootste klanten.” De easyJet-manager is met de Schiphol-topman op de H-pier wezen kijken, waar easyJet in principe zijn toestellen afhandelt.

H-pier
“We willen graag dat behalve in een A-pier en nieuwe terminal, ook geïnvesteerd wordt in de H-pier”, zegt Vet. Zo zouden daar in de toekomst dertien opstelplaatsen moeten komen in plaats van de huidige zeven. “Nu moeten we soms naar de G-pier en sommige airlines zelfs naar de D-pier. We willen onze operatie niet splitsen, niet tussen Schiphol en Lelystad, maar ook niet op Schiphol zelf.”

Tags

Eva Schouten en Joeri van Ormondt

Eva is financieel-economisch journalist met een bijzondere belangstelling voor de luchtvaartsector. Joeri is hoofdredacteur bij Up. Regelmatig werken ze samen aan artikelen/projecten.

Gerelateerde artikelen