AirlinesIncidentenNieuwsOpmerkelijkProfessional

Qantas A380 maakt zeldzame vrije val door zogturbulentie

Een Airbus A380 van Qantas heeft in de nacht van 10 juni een vrije val van tien seconden gemaakt, toen het op een hoogte van zo’n 30.000 voet boven de Grote Oceaan vloog. De volgens Qantas zeldzame ‘schok’ ontstond door de zogturbulentie, ook wel wake vortex, van een andere Qantas A380.

QF94 en QF12
Het toestel kreeg te maken met de turbulentie nadat het twee uur eerder was vertrokken vanuit Los Angeles. De Airbus was op weg naar Melbourne als vlucht QF94, toen het in de buurt kwam van de andere A380, die vlucht QF12 uitvoerde naar Sydney. De vliegtuigen waren op het moment van de schok zo’n 20 nautische mijlen en 1000 voet in hoogte van elkaar verwijderd.

Vluchtpad
Een van de passagiers zei tegenover The Australian dat het vliegtuig omlaag viel en iets draaide, alsof je over de top van een achtbaan naar beneden ging. De gezagvoerder legde na de tijd uit wat er gebeurd was en zei dat de crew een ander vluchtpad had aangevraagd.

Afstand
Wake vortexen kunnen gevaarlijk zijn voor kleine vliegtuigen die in de buurt van grote vliegtuigen komen. Luchtverkeersleiders moeten de spacing achter grote vliegtuigen als de A380 vergroten, om het fenomeen te voorkomen. Voor alle combinaties van vliegtuigcategorieën gelden voorgeschreven minimale veilige afstanden.

Veiligheidsgordel
Volgens Qantas zijn de vliegtuigen ontworpen om zulke turbulentie veilig op te vangen, al blijft een wake turbulence risicovol. Chef vlootveiligheid Debbie Slade zei: “We raden altijd aan dat passagiers hun veiligheidsgordel te allen tijde goed vastmaken, net zoals piloten dat doen in de cockpit.”

Bij het voorval raakte niemand gewond. Er volgt op basis van het Qantas-rapport geen officieel onderzoek, aangezien de toestellen volgens de voorgeschreven veilige afstand van elkaar vlogen.

Tags

Henk Koopmans

Senior editor. Henk studeert Transportation Engineering aan de Universiteit Twente en is met name geïnteresseerd in airport operations. Henk hoopt in de toekomst mee te kunnen werken aan het ontwerp van luchthavens over de hele wereld.

Gerelateerde artikelen