ColumnGoofLiefhebberNaast het nieuws

Xin! | Column Goof

Onlangs was ik te gast bij de Oostenrijkse firma Rotax, die een hele serie slimme motoren levert voor de general aviation. Vaak minstens zo interessant als het eigenlijke reisdoel zijn bij dergelijke trips de ontmoetingen met collega’s. Bij Rotax kwam ik bijvoorbeeld een piloot-uitgever uit China tegen, met wie ik des avonds, geholpen door een paar glazen rode wijn, een levendig gesprek voerde over de weldaad die de luchtvaart voor de mensheid feitelijk is.



Hij was het me eens: in de eerste vijftig jaar na de Wright Flyer bracht het vliegtuig voornamelijk moord en doodslag, maar nu brengt het al bijna vijfenzeventig jaar mensen samen. Was het reizen per vliegtuig ooit voorbehouden aan de superrijken, nu zwermen & zwerven jaarlijks miljarden gewone boeren, burgers en buitenlui rond de aardbol. Bovendien doen ze dat steeds meer voor leisure: toerisme, vrienden- en familiebezoek. Wellicht mede daardoor lijken onze conflicten langzaam uit te doven, en rust de wereld steeds vrediger onder de vleugels van Boeing en Airbus.

Ik vertelde Xin in dit verband dat ik in een column op Upinthesky onlangs had voorgesteld om de Jumbojet de Nobelprijs te geven, en dat sprak hem enorm aan.

Vriendelijk, voorkomend en enthousiast, zoals de meeste Chinezen zijn, schreef hij me deze brief.

Dear Goof,

Thank you very much for the translated Boeing 747 editorial and the introduction of your magazine. I totally agree with your point of view that the jumbo jet help the democratization of commercial aviation which in turn, help with the face-to-face meeting and communication among people around the world. I feel nowadays there’s even more urgency for such global communication in person among different cultures, religions and countries. For this purpose aviation certainly plays a more important role of helping us overcome any obstacles. Just sometimes the human barrier is more difficult to overcome than natural ones. I’ve even thought about the initiative of ‘flying without borders’ kind of program to promote the social significance of private flying. There’s no state border at all in the sky and airplanes, even small and private airplanes, can fly over any rivers and mountains and other natural obstacles. However airspace is THE most regulated and defended national territory in the world and guess what? It’s a totally man made bullshit. We simply create this monster by ourselves, for ourselves and of ourselves. I sincerely hope that someday anyone with any skin color, religion, culture and language and any preference of favorite beer and football team, can fly a small airplane across our planet home in the open sky without being worried about getting shot down. I think Europe has established a very good case for this kind of effort. We didn’t invent aircraft for bombardier or so-called ‘air superior’. We invented aircraft to connect people and to ultimately reach the higher frontier.

Best regards,

Xin Gou 苟昕
Editor in chief 主编
Flying China magazine 《自由飞翔与通航》杂志

Tags

Gerelateerde artikelen

Goof Bakker

Columnist. Goof is reclame-tekstschrijver en vlieger op de Cessna O-2A en de Yak-52. Hij geeft PlaneOwner uit en schrijft een column in Piloot & Vliegtuig. Goof schrijft ook voor diverse bladen, kranten (NRC / Volkskrant) en magazines.