Minister Cora van Nieuwenhuizen zet resoluut een streep door de local rule. In dit lokale richtsnoer was afgesproken wat meer ruimte voor vrachtvluchten op het overvolle Schiphol te creëren. De minister is echter bang dat het maximale aantal vluchten hiermee wordt overschreden.
Slotproblemen
Als een verkregen slot niet 80 procent van de tijd op het juiste tijdstip wordt gevlogen, moet de maatschappij het inleveren. Vrachtmaatschappijen hebben moeite zich aan de tijden te houden en moesten daarom deze zogenoemde historische slots inleveren. Dit werd als onwenselijk gezien en de oplossing kwam met de local rule.
Local rule
De luchtvaartmaatschappijen op Schiphol zijn vertegenwoordigd in het Coordination Committee Netherlands. Zij mochten stemmen op een voorstel van zowel KLM als Schiphol voor een oplossing in de problemen rond de slotschaarste voor vrachtvluchten op de luchthaven. Het voorstel beschrijft dat de historische rechten van maatschappijen worden behouden, waardoor het risico afneemt dat opnieuw vrachtvluchten verdwijnen op Schiphol. Vrachtmaatschappijen krijgen voorrang bij het ontvangen van niet-gevlogen slots, door bijvoorbeeld slecht weer.
Verplicht
De slotcoördinator is verplicht rekening te houden met lokale richtsnoeren die door het coördinatiecomité zijn voorgesteld en door de verantwoordelijke lidstaat zijn goedgekeurd. De minister keurt de local rule dus niet goed, zo blijkt uit een brief aan de kamer.
Inschatting
De toekenning van niet-gevlogen slots aan vrachtmaatschappijen gaat op basis van een inschatting. Dit betekent dat er slots uitgegeven kunnen worden die niet daadwerkelijk zijn teruggeven of onbenut zijn gebleven. Daardoor bestaat er volgens de minister een risico op een overschrijding van het maximum aantal vluchten. “Immers, in de capaciteitsdeclaratie voorafgaand aan het seizoen moet alle beschikbare capaciteit zijn weergegeven op basis waarvan slots worden gealloceerd. Slots die vervolgens lopende het seizoen worden gealloceerd op basis van een inschatting zouden hier aldus bovenop komen”, schrijft ze in haar brief.
Haaks op de wet
Daarbij komt bij dat Schiphol en niet de slotcoördinator de aangewezen partij is om het maximum aantal vluchten te handhaven. De slotcoördinator zou met de local rule toch een rol krijgen bij deze handhaving en “dat staat haaks op het uitgangspunt in de wet”, aldus Van Nieuwenhuizen. “Tot slot brengt het feit dat slots op basis van een inschatting worden gealloceerd met zich mee dat dit in feite slots zijn, die geheel buiten de verdelingsregels van de slotverordening om worden gealloceerd.”