Op dinsdag 12 juni vierde het 322 squadron haar 75-jarige jubileum. Het is daarmee het oudste squadron binnen de Koninklijke Luchtmacht. Onder de naam “322 Squadron Royal Air Force” werd het in Groot-Brittannië op 12 juni 1943 opgericht. Het squadron vloog in de Tweede Wereldoorlog met de Spitfire door vliegers die vanuit Nederland naar Engeland waren gevlucht. Het heeft onder andere deelgenomen aan de Slag om Arnhem.
Spitfire
Gedurende de 75 jaar van haar bestaan is er achtereenvolgens gevlogen met de Supermarine Spitfire, de Gloster Meteor, de Hawker Hunter en de Lockheed Starfighter. De General Dynamics F-16, waar het squadron nog steeds mee vliegt, is al meer dan 30 jaar het vertrouwde werkpaard. Binnen enkele jaren zal echter de overgang plaatsvinden naar de nieuwste aanwinst van de Koninklijke Luchtmacht, de Lockheed Martin F-35 Lightning II. Naar verwachting zal de omschakeling vanaf 2021/2022 plaats vinden.
Polly
Synoniem met het 322 squadron is de grijze roodstaart papegaai. Polly Grey is de mascotte en terug te vinden in het embleem. De allereerste Polly Grey werd gedurende de Tweede Wereldoorlog door een vlieger gekocht in London. De vogel is opgezet en heeft een mooie plek gekregen op de kamer van de commandant. Het aantal “Polly’s” loopt overigens bijna gelijk aan het aantal vliegtuigtypes waar het squadron mee heeft gevlogen: sinds 1989 is Polly Grey V al in dienst.
Feest
Op donderdag 14 juni werd het jubileum gevierd op vliegbasis Leeuwarden met (oud) 322 vliegers inclusief hun partners en familieleden. Geheel in stijl werd het feest om 3:22PM afgetrapt en werd er een demo gevlogen door de “Dark Falcon”, de officiële F-16 demo van de Belgische luchtmacht en het Nederlandse Fokker Four Team. Ook verzorgden vijf Volkel F-16’s een fly-by en was er bezoek uit Duitsland en Engeland in de vorm van vier Eurofighter Typhoons.
Geluid
Een veel uniekere bezoeker aan het evenement is een gerestaureerde Noorse CF-104D Starfighter. Bijzonder voor velen vanwege het kenmerkende geluid evenals de rook die de motor produceert. Het toestel arriveerde maandag 11 juni vanuit Aalborg (Denemarken) en vele spotters en luchtvaart liefhebbers stonden klaar om dit historische bezoek te ervaren en vast te leggen. Helaas werd er die dag niet gevlogen; wél is er een “engine run” geweest, zodat alle bezoekers dit bijzondere geluid nog eenmaal konden horen.
Tekst: Daniel Ravenswaay