fbpx
AirlinesNieuwsProfessionalVeiligheid

‘FAA eist extra inspectie voor 767-300’s met winglets’

Luchtvaartmaatschappijen die de Boeing 767-300 met toegevoegde winglets, de oplopende uiteinden van de vleugels, gebruiken, moeten deze van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA controleren, zo meldt Flightglobal.

Scheuren
De Boeing 767-300 die vleugels met winglets gebruiken, moeten gecontroleerd worden op eventuele scheuren die kunnen ontstaan door metaalmoeheid. Amerikaanse maatschappijen die met de betreffende toestellen vliegen zijn onder andere Delta Air Lines en United Airlines.

FAA
De Federal Aviation Administration (FAA), het bureau van Amerikaanse luchtvaartautoriteiten, stelt dat de gebruikers van de 767-300’s testen moeten uitvoeren om zo te kijken of de winglets niet scheuren. De luchtstromen die langs de winglets blazen zouden voor scheuren kunnen zorgen. Hierdoor kan de besturing van het vliegtuig moeilijker worden of, in het uiterste geval, de winglet doen afbreken.

Aantal
Volgens de FAA gaat het om een aantal van 140 Boeing 767-300’s in de Verenigde Staten die met de winglets zijn uitgerust. In Europa zijn onder andere Austrian Airlines, Condor en Icelanair gebruikers van de gemodificeerde vliegtuigen.

Checks
Naast de aangekondigde controle zegt de FAA dat de maatschappijen herhaalde inspecties moet uitvoeren, indien nodig de winglets moet vervangen of andere maatregelen treffen.

Bestel de limited edition DC-3 'Rosinenbomber'-Aviationtag!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje luchtvaartgeschiedenis in huis. Deze iconische DC3 heeft nog dienst gedaan tijdens de Tweede Wereldoorlog en heeft in 2008 als laatste vliegtuig, samen met een Junkers Ju-52, vanaf Berlin Tempelhof gevlogen.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button