NieuwsNL nieuwsProfessionalRoutesSchiphol AirportVliegvelden

Slothandel gekoppeld aan verkeersverdelingsregel

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) wil de relatie tussen secundaire slothandel en een verkeersverdelingsregel nader onderzoeken. Ze neemt dan ook nog geen besluit over het al dan niet invoeren van secundaire slothandel.

Selectiviteitsbeleid
Dat schrijft de minister in een brief aan de Tweede Kamer, naar aanleiding van het debat over Schiphol en Lelystad medio mei. De afweging of de handel er moet komen, hangt voor haar samen met het selectiviteitsbeleid.

Europa
Uit een studie naar de effecten van secundaire slothandel komt volgens de minister geen eenduidig beeld naar voren over de wenselijkheid van ervan. Ook is er nog geen eenduidig Europees beleid op dit vlak. Goede afstemming met de Europese Commissie vindt de minister dan ook noodzakelijk.

Versterking
“Mogelijke versterking van een selectieve ontwikkeling van de mainport Schiphol is voor mij een belangrijk element in de afweging die ik zal maken. Daarom bezie ik momenteel de relatie tussen mogelijke invoering van secundaire slothandel en de verkeersverdelingsregel (VVR)”, schrijft de minister.

Motivatie
Het mogelijk maken van secundaire slothandel zou een motivatie kunnen zijn voor maatschappijen om hun biezen te pakken op Schiphol en te verhuizen naar Lelystad. De Schiphol-slots die ze hadden, kunnen ze dan verkopen. Dat zou “verplaatsing naar Lelystad airport aantrekkelijker kunnen maken”, schrijft de minister.

Invoering
De bewindsvrouw zegt de mogelijkheden voor en wenselijkheid van de invoering van secundaire slothandel op Schiphol nader te verkennen. Ze doet dit in overleg met de Europese Commissie en betrokken partijen. Het overleg met de Europese Commissie over de VVR valt daarmee samen.

Verkeersverdelingsregel
Het ministerie wil voor de zomer een voorstel indienen in Brussel, waarbij maatschappijen op basis van bijvoorbeeld de bestemmingen, gedwongen kunnen worden om Schiphol te verruilen voor Lelystad. De zogenoemde verkeersverdelingsregel. De airlines verliezen dan hun slots op Schiphol, die komen ten goede aan intercontinentaal- en feederverkeer.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen