De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) heeft een eindrapport gepubliceerd over een incident bij Transavia in 2016 waar drie cabin crewleden zwaar gewond raakten door onverwachte turbulentie. De OvV concludeert dat “de procedures van Transavia hoe om te gaan met turbulentie, niet overeen komen met de nieuwste inzichten van de industrie.” Een woordvoerder van Transavia zegt tegen Up in the Sky dat “de procedures worden aangepast en binnen enkele weken, na intern te zijn gecheckt, worden geïmplementeerd.”
Incident
Op 23 september 2016 ondervond vlucht HV-5625 van Transavia van Amsterdam naar Palma de Mallorca onverwachte zware turbulentie boven de Iberische Zee. Hierdoor raakten drie leden van het cabinepersoneel zwaargewond die in de Boeing 737-800 “tegen het plafond werden gesmeten en in de rondte gegooid, waarna ze op de grond vielen.”
Ambulances
De purser gaf aan de gezagvoerder de situatie door, waarop hij om drie ambulances en een arts vroeg om na de landing de gewonde stewardessen te behandelen en vervoeren. De Boeing landde om 13:41 uur op het vliegveld van Palma de Mallorca, maar er waren geen ambulances aanwezig.
Arts
Nadat pas na 10 minuten na landing een ambulance verscheen, zonder arts, werd één gewonde stewardess naar het ziekenhuis gebracht. Een kwartier nadat de eerste ambulance arriveerde, kwam de tweede ambulance aan, ook weer zonder arts. Deze vervoerde de andere twee gewonde stewardessen. De derde ziekenwagen en arts zijn nooit verschenen.
Gewond
Uit het rapport blijkt dat: “Na onderzoek in het ziekenhuis bleek dat één stewardess twee gebroken rugwervels had, een bekken dat op vijf plekken gebroken was, een gebroken elleboog en een gebroken pols. De tweede stewardess had een gebroken rugwervel en de derde stewardess had vier gebroken ribben die resulteerden in longperforatie en een gekneusde nekwervel. Alle drie hadden kneuzingen over het hele lichaam. Alle passagiers bleven ongedeerd en ook het vliegtuig liep geen schade op.
Weer
De Boeing 737 was uitgerust met een nieuw type weerradar. Er zijn binnen Transavia klachten over de radar, stelt de OvV. Uit het onderzoek bleek ook dat beide piloten die de Boeing vlogen anders met de radar omgingen. Niet alle functies werden gebruikt, waardoor een beter beeld van de wolken niet verkregen werd. Ook hadden de piloten een specifieke waarschuwing voor de ontwikkelde onweersbuien niet ontvangen.
Conclusies
De OvV komt met de volgende conclusies: “Het ongeluk vond plaats omdat de cabinebemanning niet was gewaarschuwd voor mogelijke turbulentie en het ‘fasten seatbelts’ slechts kort daarvoor (15 seconden, red.) was geactiveerd. De leden van de cabinebemanning hadden geen veiligheidsgordels om tijdens onvoorziene zware turbulentie omdat zij opstonden om hun taken uit te voeren.”
Turbulentieprocedure
De OvV schrijft in het rapport de volgende aanbevelingen: “Transavia wordt aanbevolen om zijn turbulentieprocedures te herzien, vooral met betrekking tot zelfredzaamheid van het cabinepersoneel.”
Weersinformatie
Ook wordt “Transavia aanbevolen om ervoor te zorgen dat vliegtuigbemanningen voor elke vlucht beschikken over de meest recente, beschikbare weersinformatie.” De Spaanse luchtvaartautoriteit “wordt aanbevolen om te zorgen dat medische zorg en faciliteiten, in lijn met de uitgevoerde activiteiten op het vliegveld, binnen korte tijd beschikbaar zijn op de luchthavens die onder haar toezicht staan.”
Ondergeschikt
Volgens IATA en de OvV is het van belang dat ook de crew snel vastgegespt op een stoel zit. OvV: “De brancheorganisatie van de luchtvaartmaatschappijen, IATA, heeft hier een rapport over uitgebracht. De kern hiervan is dat de cabinebemanning zelf ook zo snel mogelijk dient te gaan zitten bij onverwachte, of op het laatste moment opgemerkte zware turbulentie, desnoods zonder eerst losse spullen op te ruimen. Het controleren of passagiers in hun stoel zitten en de veiligheidsgordel om hebben, is daarbij van ondergeschikt belang.”
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!