fbpx
NieuwsNL NieuwsProfessional

‘LVNL moet mogelijk nog 2 jaar wachten op nieuw systeem’

Het Bureau ICT-toetsing (BIT) van de Nederlandse overheid denkt dat de luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) rekening moet houden met een vertraging van twee jaar, voordat zij het vervangende systeem kunnen implementeren voor het huidige Amsterdam Advanced Air traffic control (AAA) luchtverkeersleidingssysteem, zo staat te lezen in een afgerond advies van het BIT.

iCAS
LVNL wil het huidige luchtverkeersleidingssysteem, dat in 1998 in gebruik werd genomen, vervangen door een nieuw systeem, het zogeheten iTEC-based Centre Automation System (iCAS). LVNL is in 2012 gestart met het programma iCAS om het huidige luchtverkeersleidingssysteem AAA te vervangen. Dit systeem ondersteunt de luchtverkeersleiders bij het afhandelen van het luchtverkeer in het Nederlandse luchtruim voor zowel civiele als militaire vliegtuigen.

Oorzaak
Het BIT geeft aan dat de belangrijkste oorzaak voor de vertraging van het iCAS-systeem: “de hoge complexiteit van het te ontwikkelen systeem en de kwaliteit van de ontwikkeling bij leverancier Indra”is. Daarnaast zegt BIT dat: “als LVNL niet meer grip op de voortgang en kwaliteit van de ontwikkeling bij Indra krijgt, denkt BIT dat deze vertraging nog verder kan oplopen.”

Europa
Naar verwachting zal het nieuwe systeem in 2021 door de LVNL in gebruik kunnen worden genomen. De luchtverkeersleiding wil het oude AAA-systeem vervangen, omdat het volgens LVNL niet voldoet aan de
toekomstige Europese luchtvaarteisen, die vanaf 2024 in werking treden.

Toren
Niet alleen het luchtverkeersleidingssysteem wordt vernieuwd, ook de binnenkant van de verkeerstoren op Schiphol krijgt een verbouwing. Bijna alles wat nu in de koepel van de toren staat wordt vervangen door nieuwe apparatuur.

 

Poll: welk KLM-vliegtuig wordt het meeste gemist?

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button