Actiegroep ‘Red de Veluwe’ heeft de meetresultaten van het ministerie van de belevingsvlucht van Lelystad Airport vergeleken met de maximale geluidspieken die in de MER aangegeven zijn. Daaruit blijkt dat op bijna alle meetpunten het geluid “ver boven de verwachte niveau’s uitkomt. Op sommige plaatsen zelfs rond de 10 dB(A) meer”, aldus de actiegroep.
Belevingsvlucht
De belevingsvlucht werd door het ministerie van Waterstaat en Infrastructuur uitgevoerd om omwonenden kennis te laten maken met het geluid dat een vliegtuig produceert. Bij de vlucht werd een representatief vliegtuig gebruikt en alle aanvliegroutes werden gevlogen. Uit de daarna gehouden enquête bleek dat het merendeel van de omwonenden de belevingsvlucht storend vond.
Meetpunten
Uit de metingen van ‘Red de Veluwe’ blijkt dat “van de 35 onderzochte metingen gaan er 34 flink over de maximale niveaus heen.” Zo werd er in Ede-Otterloo een verschil van 6,6 decibel gemeten. Volgens de MER mag het maximale geluidsniveau 47 dB zijn, maar werd er 53,6 dB gemeten.
Nationaal Park
Ook in Nationaal Park de Hoge Veluwe zijn de metingen flink hoger. Normaal is het geluidsniveau in het park 30 dB, er zou maximaal 47 dB gemeten mogen worden als er een vliegtuig over vliegt, maar er werd 56 dB gemeten. “Dit is volstrekt onacceptabel”, stelt Red de Veluwe. “We offeren de stilte in dit prachtige stuk natuur op aan nog meer luchtvaartgroei. En voor de hele Veluwe geldt dat het leefklimaat ernstig aangetast gaat worden.”
Geschrokken
De actiegroep geeft aan “enorm van geschrokken” te zijn en deze uitkomst niet verwacht te hebben. “Het is nu wel duidelijk dat er werkelijk niets klopt bij dit vliegveld en de aansluitroutes. De aannames in het MER zijn veel te positief. De belevingsvlucht was een leeg vliegtuig en zou dus minder lawaai moeten maken. We roepen de Minister op om Lelystad Airport op on hold te zetten totdat duidelijk is of de aansluitroutes hoger kunnen”, aldus ‘Red de Veluwe’.