LiefhebberNaast het nieuwsNL nieuwsVliegtuigtype & -bouwer

Up North of Down Under? Waar vliegen de meeste Fokkers?

Europese luchtvaartmaatschappijen nemen steeds vaker afscheid van de Fokkers die zij nog in de vloot hebben, maar waar gaan deze, in Nederland gefabriceerde, toestellen naar toe? Up in the Sky zocht het uit.

Continenten
Het aantal Fokkers dat wereldwijd nog in commercieel gebruik is, verschilt van continent tot continent. Zo vliegen er in Noord-Amerika helemaal geen Fokkers, maar is het in Australië nog heel normaal om een Fokker-toestel te zien vliegen. Up maakt een lijst oplopend van het continent waar de minste Fokkers vliegen naar het continent waar de meeste vliegtuigen van Nederlandse makelaardij nog in dienst zijn.

Afrika
In het Afrikaanse continent zijn de minste Fokkers te vinden, daar zijn nog 17 Fokker-vliegtuigen actief. Skyworld Express vliegt nog met twaalf Fokker 50’s vanuit Kenya naar verschillende Afrikaanse bestemmingen. Vanuit Congo vliegt Compagnie Africaine D’aviation nog met vier Fokker 50’s en Bluebird Aviation heeft in Soedan nog één Fokker 50 in dienst. De gemiddelde leeftijd van de toestellen in Afrika bedraagt 32,1 jaar.

Zuid-Amerika
Zuid-Amerika staat op de tweede plek qua actieve Fokker-vliegtuigen. Daar vliegen er nog 19 rond. De maatschappij met de meeste toestellen is Air Panama. Die maatschappij heeft in totaal vijf Fokker 100’s, met een gemiddelde leeftijd van 26,5 jaar, en vier Fokker 50’s, met een gemiddelde leeftijd van 28,6 jaar, in dienst.
Insel Air op Curaçao heeft nog drie 24-jarige Fokker 50’s in dienst, maar niet zonder problemen. Fly Allways uit Suriname heeft twee F70’s in dienst.  In Peru vliegt Aero Transportes nog met één Fokker 50 met een leeftijd van 30,2 jaar.

©Dronepicr

Peru
Niet alleen de Peruaanse transportmaatschappij gebruikt nog een Fokker, ook de Peruaanse zeemacht heeft vier Fokkers in dienst. De twee Fokker-50’s en twee Fokker-60’s zijn respectievelijk in 2014 en 2010 overgekocht van de Nederlandse luchtmacht en zijn nog in actieve dienst. De -50’s worden dit jaar nog uitgerust met nieuwe apparatuur ter waarde van 25 miljoen dollar.

Fokker 50 van Peruaanse zeemacht ©Leonard van den Broek

Azië
In het continent Azië zijn er nog 38 Fokker-toestellen te vinden, daar worden ze zowel voor commerciële vluchten gebruikt als voor militaire doeleinden. Zo vliegen in Kazachstan nog negen F100’s met een gemiddelde leeftijd van 24,1 jaar voor Bek Air. Ook vliegen Aero Mongolia en Hunnu Air in Mongolië met in totaal zeven F50’s. Drie daarvan zijn van Hunnu Air en de andere vier van Aero Monoglia. Palestinian Airlines vliegt nog met twee Fokker 50’s en Iran Air heeft nog twee Fokker 100’s in dienst.

Een F100 van Iran Air. ©Konstantin Von Wedelstaedt

Indonesië
In indonesië zijn er nog drie maatschappij die met Fokkers vliegen. Zo vliegen in Papoea-Nieuw-Guinea nog zeven Fokker 100’s en acht Fokker 70’s met Air Niugini; de maatschappij met de meeste Fokkers in Indonesië. Het Indonesische Pt. Transnusa heeft één Fokker 70 en twee Fokker 50’s.

Orde
Los van commerciële vluchten worden er nog verschillende Fokkers ingezet om de orde te handhaven. Zo heeft de Thaise politie bijvoorbeeld één Fokker 50 van 26,8 jaar in dienst. De Chinese luchtmacht heeft nu nog vijf flink aangepaste F50’s in dienst, maar deze worden naar alle waarschijnlijkheid binnenkort vervangen. De luchtmacht van Singapore heeft negen F50’s in dienst om, onder andere, patrouilles uit te voeren langs de kust.

Europa
In Europa vliegen er nog 7 maatschappijen met Fokker-vliegtuigen, de maatschappij met de meeste Fokkers is het Zweedse Amapola Flyg. De airline heeft 16 Fokker 50’s in de vloot met een gemiddelde leeftijd van 29 jaar oud. De Belgische maatschappij FlyVLM staat op een gedeelde tweede plaats met Tus Airways uit Cyprus met zes Fokker 50’s van 26,6 jaar oud. Tus Airways heeft twee F100’s en vier F70’s. Op de derde plaats staat, nu nog, het Zwitserse Helvetic Airways met vijf Fokker-100’s met een leeftijd van 25,3 jaar.

Fokker 100 van Helvetic © Remco de Wit

Oost-Europa
Daarnaast zijn er nog drie maatschappijen die in Oost-Europa met Fokkers vliegen. Zo heeft het Roemeense Carpatair drie Fokker 100’s van 26,6 jaar in dienst, Montenegro Airlines twee Fokker 100’s van 27,4 jaar oud en het Kroatische Trade Air heeft ook nog twee -100’s in dienst met een gemiddelde leeftijd van 25,9 jaar. In totaal vliegen er nog 40 Fokkers in commerciële dienst in Europa.

Australië
Ook al zijn er in Australië maar vier maatschappijen die met Fokker-toestellen vliegen, toch zijn de meeste Fokkers ‘Down Under’ te vinden. In totaal vliegen er nog 60 Nederlandse vliegtuigen rond. Zo heeft Skippers Aviaton twee F100’s van 25,8 jaar in gebruik en QantasLink heeft zeventien van de grootste Fokker-modellen in dienst met een leeftijd van 25 jaar.

Alliance
De maatschappij met de meeste Fokker-vliegtuigen in de vloot ter wereld is de chartermaatschappij Alliance Airlines uit Brisbane. De maatschappij heeft 41 toestellen in de vloot. Welgeteld vierentwintig Fokker 100’s, twaalf Fokker 70’s en vijf Fokker 50’s. Tussen de twaalf F70’s zit er één speciaal exemplaar.

PH-KBX
De desbetreffende Fokker 70 deed namelijk dienst als regeringsvliegtuig tussen 1995 en 2017. De voormalige registratie van het vliegtuig, PH-KBX (een afkorting voor Koningin Beatrix) is nu veranderd in VH-KBX.

Het voormalige regeringsvliegtuig op Schiphol

KLM
KLM nam vorig jaar, na in totaal 97 jaren met Fokker-vliegtuigen gevlogen te hebben, afscheid van de Nederlandse toestellen. De vliegmaatschappij had onder andere de naoorlogse F27’s, F28’s, F50’s, F100’s en Fokker 70’s in gebruik.

Laatste Fokker vliegt over kantoor KLM Cityhopper

Fokker
Van alle geproduceerde toestellen was de F27 Friendship het meest succesvol, daar werden 786 exemplaren van verkocht. Van de Fokker 50, de opvolger van de F27, werden 208 toestellen gebouwd. Van de Fokker 100 zijn er in totaal 278 geproduceerd. Op 15 maart 1996 werd de Nederlandse vliegtuigbouwer failliet verklaard.

Fokker F27 AP-BHZ © Leonard van den Broek

Tags

Roel Diender

Redacteur. Roel is afgestudeerd in Antwerpen als journalist. Terug in Nederland kwam hij bij Up terecht en dompelt zich sindsdien onder in de wereld van vliegtuigen, luchthavens en alles wat met deze dynamische sector te maken heeft.

Gerelateerde artikelen