Het onderzoeksbureau CE Delft heeft voor het kabinet onderzocht wat de effecten zijn van een vliegtaks. Uit het onderzoek komt naar voren dat “een belasting op luchtvaart een beperkt, maar positief effect heeft op de welvaart, de economie en het klimaat”, zo meldt de NOS.
Taks
Begin juni stelde staatssecretaris van Financiën Menno Snel er zeker van te zijn dat de vliegtaks er komt. Dat zei Snel toen in een gesprek op Radio 1. Uiterlijk in 2021 moet een vliegtaks, in welke vorm dan ook, zijn ingevoerd volgens Snel. In eerste instantie wordt gekeken of dit op Europees niveau kan worden vastgelegd, al lijkt dit moeilijk haalbaar. Als het niet Europees kan, dan komt er een nationale vliegtaks.
Onderzoek
Om de effecten van een vliegtaks in kaart te brengen werd er een onderzoek uitgevoerd. Daaruit blijkt dat een belasting op luchtvaart een beperkt, maar positief effect heeft op de welvaart, de economie en het klimaat.” Omdat het om relatief kleine bedragen gaat, blijft het effect beperkt. Zo zouden op een passagiers op vluchten binnen Europa 3,80 euro bovenop de ticketprijs betalen en op intercontinentale vluchten 22 euro.
Klimaat
Eerder deze maand kon de Telegraaf het rapport van CE Delft al inkijken, daaruit bleek dat “95 procent van de reizigers blijft vliegen vanaf een Nederlandse luchthaven. Minder dan 5 procent kiest een alternatief.” Ook zou uit het onderzoek blijken dat “de vliegtaks amper bijdraagt aan een lagere CO2-uitstoot.”
2009
Het is niet de eerste keer dat er een belasting komt op vliegtickets. In 2009 werd na grote weerstand de Nederlandse vliegtaks, die een jaar eerder werd ingevoerd, weer afgeschaft.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

