Kenya Airways, dat deels in handen is van Air France-KLM, wil de vloot uitbreiden met tien Boeing 737 MAX-toestellen, zo meldt Bloomberg op basis van een gesprek met Jan de Vegt, topman bij de Afrikaanse airline.
Uitbreiding
De uitbreiding van de Afrikaanse airline, en dan specifiek met de 737 MAX, is volgens De Vegt nodig om het netwerk van de maatschappij uit te breiden. “De MAX kan ons bijvoorbeeld naar Rome brengen, dat kunnen onze huidige 737’s niet. Plus de toestellen verbruiken minder brandstof, waardoor we langere afstanden kunnen vliegen”, aldus De Vegt.
Vloot
De vloot van Kenya Airways bestaat uit 39 vliegtuigen, waarvan twaalf 737’s. Andere Boeing-toestellen in de vloot zijn drie 777’s en negen 787-8 Dreamliners. De resterende vijftien vliegtuigen bestaan uit Embraer ERJ-190’s.
Pensioen
Dit jaar nog zouden de 737-300’s, na meer dan 20 jaar in dienst te zijn geweest, met pensioen gaan, net zoals de laatste 777-200. De andere 777’s worden onderverhuurd aan Turkish Airlines, maar Kenya Airways wilde deze terug.
Bezuinigingen
Nadat de maatschappij de afgelopen jaren heel wat bezuinigingen heeft doorgevoerd, hoopt de airline in de komende jaren weer in de rode cijfers te komen. Kenya Airways ontsloeg in 2016 ontsloeg de maatschappij nog 600 medewerkers om 200 miljoen dollar te bezuinigen. Tussen maart 2014 en 2015 draaide het bedrijf 251 miljoen dollar verlies.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!