De Europese vliegtuigbouwer Airbus haalt het afleverschema voor de A320neo’s, die zijn uitgerust met de motoren van Pratt & Whitney, dit jaar niet. Dat schrijft persbureau Bloomberg op basis van bronnen.
Vertraging
Door problemen met deze motoren, zouden de leveringen bijna drie maanden vertraging oplopen. In de praktijk komt dat erop neer dat dertig tot veertig vliegtuigen minder worden afgeleverd.
CFM
In de oorspronkelijke planning zou Airbus dit jaar circa 210 A320neo’s afleveren die worden aangedreven door de motoren van Pratt & Whitney. Ze worden ook geleverd met CFM-motoren. De planning kan alleen nog gehaald worden als de productie van de motoren stevig wordt opgevoerd.
A320ceo
Als Airbus leveringen mist, kan dat ze geld kosten in de vorm van ‘boetes’ van de klanten, de airlines. Hetzelfde geldt voor Pratt. Het Indiase IndiGo is de grootste klant voor de Airbus A320neo met 430 uitstaande bestellingen. De grootste airline van India heeft al aangegeven dat de vertragingen ze geld kosten, omdat ze A320ceo’s hebben moeten huren om de gaten op te vullen.
Types
Bovendien kan de druk op de productielijnen bij Airbus leiden tot krapte in de overall productieschema’s. Die ruimte om te manoeuvreren was juist nodig om de vertragingen die vorig jaar zijn opgelopen in te halen. Airbus laat in een reactie weten dat het bedrijf in staat is om dit jaar achthonderd toestellen, van alle types, af te leveren. Het bedrijf gaat niet op de veronderstelde problemen met de A320.
Afgeleverd
Deze week maakt de vliegtuigbouwer bekend hoeveel toestellen in de afgelopen maand zijn besteld en afgeleverd.