Flight ReportFrequente reizigerNaast het nieuws

Flight Report: Singapore Airlines A380 Economy

Airline: Singapore Airlines
Route: Sydney – Singapore (SQ222, 8 uur), mei 2018
Categorie: Full service, long-haul
Toestel: Airbus A380 (9,4 jaar oud)
Stoel: 75K, bovendek (economy)
Waardering:



Vlucht
Up in the Sky vloog in mei dit jaar met een Airbus A380 van Singapore Airlines van Sydney naar Singapore, in de economyclass.

Opstelling
Het vliegtuig heeft op het bovendek een 2-4-2 opstelling, beneden is dat 3-4-3. Doordat de vloer op het hoofddek smaller is dan het plafond (op het bovendek is dat andersom), is hier aan de zijkanten wat minder beenruimte beschikbaar. Het bovendek heeft daarom over het algemeen de voorkeur voor economy-passagiers.

Stoel
De stoelen in het vliegtuig waren wat gedateerd, maar erg comfortabel met een pitch van 32 inch en een breedte van 19 inch. De maatschappij heeft inmiddels een nieuwe cabine geïntroduceerd op een aantal geselecteerde vluchten. De komende jaren worden alle resterende A380’s voorzien van het vernieuwde interieur.

Opbergruimte aan de raamzijde van de stoel

Nog een voordeel van het bovendek is dat er bij de stoelen aan het raam wat ruimte over is. Hier zijn behoorlijk ruime opbergvakken geplaatst, waardoor het niet nodig was om gebruik te maken van de bagagevakken boven de stoelen. Kleine koffers zullen hier echter niet in passen.

Service en crew
Het personeel was vriendelijk en behulpzaam. Bij binnenkomst werd iedereen naar de juiste stoel verwezen. Ook verderop in de cabine stond personeel klaar om te helpen als dat nodig was.

Amenity
Iedere passagier kreeg een in plastic voorverpakte deken en een kussen. Ook werden kleine amenitykits uitgedeeld, met daarin sokken, een slaapmasker en een tandenborstel met tandpasta.

Sokken en een tandenborstel.

Maaltijden
Op de avondvlucht werd een diner geserveerd en vlak voor de landing een refreshment. Vooraf aan de maaltijdservice kwam men langs met zoutjes en drinken naar keuze. Daarnaast werden menu’s uitgedeeld met daarin ook een overzicht van het drankassortiment aan boord. Dit zag er goed uit en zorgde ervoor dat men alvast kon nadenken over de keuze voor het diner.

Het menu van de vlucht.

In de volgende ronde werd het diner geserveerd en vrij snel daarna kwam men langs met een ijsje en koffie en thee. Dat ijsje kwam voor sommigen iets te snel. Passagiers in de voorste rij waren inmiddels klaar met eten, maar in de achterste rij was het eten net uitgedeeld. Kort daarna kwam men de dienbladen alweer afruimen. Al met al was het eten goed, maar de service wat gehaast.

Tijdens de vlucht werd regelmatig wat te drinken aangeboden.

Het diner

Gedurende de nacht kwam de crew ook nog af en toe langs met water. Andere dranken waren op aanvraag.

De refreshment die een paar uur voor de landing werd geserveerd.

Een paar uur voor de landing werd de snack uitgedeeld, met daarbij opnieuw wat te drinken. Het metalen bestek maakt de ervaring net iets luxer.

In-flight entertainment
Het IFE-systeem was ietwat gedateerd door de verouderde schermpjes en besturing met afstandsbediening. Qua inhoud zag het aanbod aan films, series en muziek er goed uit.

De vluchtinformatie was prima. Helaas waren beelden van de tail cam niet beschikbaar.

Conclusie
Singapore levert ook in de oudere A380’s een bovengemiddelde service, niet voor niets wordt de maatschappij regelmatig beoordeeld als een van de beste airlines ter wereld. Het eten was goed en de stoelen waren zeker voor economyclass bovengemiddeld comfortabel. De service was daarentegen ietwat gehaast.

Tags

Gerelateerde artikelen

Henk Koopmans

Senior editor. Henk studeert Transportation Engineering aan de Universiteit Twente en is met name geïnteresseerd in airport operations. Henk hoopt in de toekomst mee te kunnen werken aan het ontwerp van luchthavens over de hele wereld.