Eerder deze week heeft Bell Boeing een meerjarig contract toegekend gekregen voor de levering van 58 V-22 Osprey tiltrotor toestellen. Dit meldt Boeing in een persbericht.
Vervolgorder
De vervolgorder heeft een totale waarde van 4 miljard dollar. Tussen nu en 2024 zal het bedrijf verschillende varianten van de Osprey leveren aan Amerika en Japan. 14 MV-22B’s zullen worden geproduceerd voor het US Marine Corps, één CV-22 voor de USAF en vier MV-22B’s zullen geleverd worden aan Japan. Daarnaast worden aan de US Navy totaal 39 CMV-22B’s geleverd.
Vliegdekschip
De CMV-22 is een nieuwe versie van de Osprey voor de Amerikaanse marine. Het is de bedoeling dat deze transportversie uiteindelijk de C-2 Greyhound zal gaan vervangen. De Grumman C-2 is een transporttoestel dat voornamelijk wordt gebruikt voor COD; ‘Carrier On-board Delivery’. Het vervult al ruim 50 jaar de taak van vervoer van militair personeel en vracht vanaf het vaste land naar een vliegdekschip en vice versa. De C-2 Greyhound is bij het landen op een vliegdekschip beperkt, omdat het gebruik moet maken van de landingskabels om tot stilstand te komen. Het voordeel van de Osprey is dat het toestel kan opstijgen en landen als een helikopter en daarna zijn rotors van een verticale stand naar een horizontale stand kan draaien. Dit zorgt ervoor dat het als elk ander conventioneel vliegtuig kan vliegen en kan daarbij een hogere snelheid behalen dan een helikopter.
Versneld
Volgens Kristin Houston, vice-president van het Boeing Tiltrotor Programma en directeur van het Bell Boeing V-22 Programma krijgt met name de Amerikaanse marine meer waar voor zijn geld. In de gecombineerde order worden ook toestellen voor andere onderdelen van Defensie besteld. De US Navy kan hierdoor versneld gebruik gaan maken van het moderne tiltrotor vliegtuig, waardoor het echt een win-win situatie is voor beide partijen.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

