LiefhebberNaast het nieuwsVliegtuigtype & -bouwer

Boeing 787 Dreamliner elf jaar in beeld

Op 8 juli 2007 toonde Boeing de 787 Dreamliner voor het eerst aan het publiek, dat was zondag elf jaar geleden. Het duurde nog jaren voordat de eerste commerciële vlucht plaatsvond.



Jumbojet
Eind jaren negentig begon de zoektocht van Boeing naar een opvolger voor de 767 en de 747. Een nieuwe variant van de jumbojet was een optie, de 747X en de Sonic Cruiser. Uiteindelijk werd het een variant op laatstgenoemde.

7E7
Als gevolg van 9/11 en de opgelopen brandstofkosten, ging de interesse van airlines meer uit naar zuinigere toestellen dan snellere. Eind januari 2003 kwam Boeing voor het eerst met de 7E7 op de proppen. Gebaseerd op de technologie van de Sonic Cruiser, maar conventioneler. En kleiner vergeleken met de Boeing 747, daarmee ook inspelend op het toenemend belang van point-to-point vervoer versus hub-and-spoke.

Dreamliner
De ‘E’ in de 7E7 zou voor ‘efficiency’ staan of voor ‘environmental’, volgens Boeing stond de letter gewoon voor ‘eight’, 8 dus. Medio 2003 werd een wedstrijd onder het publiek uitgeschreven om een naam te bedenken voor de 7E7 en zo was de Dreamliner geboren. De ontwikkeling van het nieuwe toestel liep meermaals vertraging op. Oorspronkelijk zou de 787 Dreamliner vanaf mei 2008 commercieel inzetbaar moeten zijn.

ANA
De eerste vlucht vond uiteindelijk plaats op 15 december 2009. De serie testvluchten werd medio 2011 afgerond. De fabrikant zou zo’n 32 miljard dollar hebben gespendeerd aan de ontwikkeling. In augustus 2011 kreeg de Dreamliner de benodigde certificaten van de Amerikaanse en Europese luchtvaartautoriteiten FAA en EASA. De eerste airline die het toestel inzette was het Japanse All Nippon Airways (ANA), op 26 oktober van datzelfde jaar.

TUI
De eerste 787 was de 8-variant, twee jaar later kwam de iets grotere 787-9 op de markt. Dit jaar was het de beurt aan de grootste: de Boeing 787-10. De Nederlandse Dreamliner-primeur was voor TUI Nederland, die in het voorjaar van 2014 de eerste 787 in de vloot opnam. KLM volgde in november 2015.

Tags

Gerelateerde artikelen

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het betere luchtvaartnieuws.