De regiegroep ‘belevingsvlucht Lelystad Airport’, waarin bewoners zijn vertegenwoordigd, plaatst vraagtekens bij de juistheid van het milieueffectrapport (MER) over de luchthaven.
Geluid
Dat blijkt uit de evaluatie die de vertegenwoordigers hebben aangeboden aan minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en met de Tweede Kamer is gedeeld. Volgens de regiegroep komt het gemeten geluid bij de belevingsvlucht van 30 mei niet overeen met die in het MER.
Vliegbewegingen
“De verschillen tussen de meetresultaten en het opgestelde MER zijn 3dB (soms zelfs 8 dB). Dat roept bij de regiegroep twijfels op over de juistheid van het MER. Nader onderzoek hoe deze verschillen te verklaren zijn vinden we daarom noodzakelijk”, aldus de regiegroep. Een ‘ruimte’ van drie decibel zou volgens de regiegroep kunnen leiden tot tweemaal zoveel vliegbewegingen.
Luchthavenbesluit
“Om een dergelijke ongewenste groei te voorkomen, dient ons inziens het maximum aantal vliegbewegingen te worden vastgelegd in het Luchthavenbesluit.” De organisatie roept verder onder andere op tot heroverweging van het besluit tot de openstelling van Lelystad Airport (voor groot handelsverkeer, red.) tot de indeling van het Nederlandse luchtruim is herzien en om bepaalde delen van routes te heroverwegen.
Bestuderen
De minister laat aan het parlement weten de bevindingen te bestuderen en deze zomer met een inhoudelijke reactie te komen. De actiegroep ‘Red de Veluwe’ stelde eerder ook al dat het geluidsniveau van de belevingsvlucht meer bedroeg dan in het MER was aangegeven.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
