LiefhebberNaast het nieuwsVliegtuigtype & -bouwer

De oude CSeries, oftewel de nieuwe A220, in cijfers

De Bombardier CSeries is omgedoopt tot de Airbus A220, dit werd op 10 juli door Airbus bekendgemaakt in Toulouse. De mannen en vrouwen van Airways magazine zetten heel wat cijfers over het toestel op een rijtje.



Twee
De A220 familie bestaat uit twee toestellen, de A220-100 en de A220-300, respectievelijk de voormalige Bombardier CS100 en CS300. De A220’s zijn vliegtuigen die tussen de 100 en 150 passagiers kunnen vervoeren en worden aangedreven door twee Pratt & Whitney PW1500G-motoren.

CSeries
Airways magazine berekende het aantal dagen dat de CSeries bestaan heeft. Op 10 juli 2018 is het precies 3.649 dagen geleden dat het CSeries-programma werd gelanceerd. 1.758 dagen geleden vond de eerste vlucht plaats en 803 dagen geleden plaatste Delta Air Lines een bestelling voor 75 CSeries-vliegtuigen. De eerste levering van een CSeries-toestel vond dan weer 741 dagen geleden plaats en de eerste commerciële vlucht 725 dagen. Het moment dat Airbus naar buiten bracht dat zij een aandeel van 50,01 procent in het CSeries-programmaa zouden nemen is alweer 267 dagen terug en 9 dagen geleden nam de Europese vliegtuigbouwer het programma over van de Canadese vliegtuigfabrikant.

Leveringen
Het aantal leveringen dat tot en met 10 juli 2018 heeft plaatsgevonden ziet er als volgt uit. SWISS nam in totaal 23 CSeries in ontvangst, airBaltic 9 en Korean Air 6, wat neerkomt op een totaal van 38 toestellen.

A220
Nu de CSeries als naam niet meer bestaat en als A220 door het leven gaat, worden de airlines die de meeste A220’s in bestelling hebben staan op een rijtje gezet. Op nummer één staat Delta Air Lines met een bestelling van 75 toestellen, airBaltic komt daarna met 50 vliegtuigen en Air Canada neemt de derde plaats in met 45 vliegtuigen. Macquarie AirFinance en Republic Airways hebben beide 40 Airbus A220’s in bestelling staan en SWISS heeft een order van 30 vliegtuigen geplaatst.

-100
De A220-100, de voormalige CS100, heeft ruimte voor maximaal 125 passagiers met een stoelconfiguratie in economy van 3-2. Het toestel heeft een lengte van 35 meter, een hoogte van 11,5 meter en een vleugelspanwijdte van 35,1 meter. Het maximale startgewicht bedraagt 58.967 kilo en heeft een maximale snelheid van 870 kilometer per uur. De maximale afstand die het toestel kan afleggen is 5.463 kilometer en kan een hoogte bereiken van 12.497 meter.

-300
De A220-300, de voormalige CS300, heeft ruimte voor maximaal 160 passagiers met een stoelconfiguratie in economy van 3-2. De lengte van het toestel bedraagt 38,7 meter, de hoogte 11,5 meter en de vleugelspanwijdte 35,1 meter. Het toestel kan met een maximaal startgewicht van 65.317 kilo opstijgen en heeft een maximale snelheid van 870 kilometer per uur. De maximale afstand die het toestel bedraagt hetzelfde als de -100, namelijk 5.463 kilometer. Ook de maximale hoogte van 12.497 meter is gelijk met de -100.

Tags

Gerelateerde artikelen

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het betere luchtvaartnieuws.