Een aantal A330’s, die voor Chinese luchtvaartmaatschappijen die onder de HNA-groep vallen geproduceerd zijn, blijven bij de Airbus-fabriek in Toulouse aan de grond staan, zo meldt Reuters op basis van bronnen en eigen observatie.
Betalingen
De reden dat de A330’s niet worden geleverd aan Hainan Airlines, Lucky Air en Beijing Capital Airlines, is het niet nakomen van betalingen door de HNA-groep. Op de afgesproken data voor de betalingen hebben de maatschappijen niet betaald. Daarnaast wil Tianjin Airlines uitstel van betaling aanvragen voor dit jaar, zo melden bronnen aan Reuters.
Maanden
Na maanden van gesprekken tussen de Europese vliegtuigbouwer en de Chinese groep, heeft Airbus besloten om de toestellen niet te leveren. “Na zes maanden gesprekken te hebben gevoerd nam Airbus de beslissing om de vliegtuigen niet te leveren, omdat het niet de financier wil spelen”, aldus een bron aan Reuters. Airbus liet weten dat “de gesprekken en contracttermen met klanten vertrouwelijk zijn”.
A330
Journalisten van Reuters zagen tijdens de bekendmaking van de A220 in Toulouse, vijf A330’s op het terrein staan. Alle vijf de A330’s in de kleuren van de luchtvaartmaatschappijen van de HNA-groep. Volgens een bron kost het Airbus per dag, per vliegtuig 10.000 dollar aan stallingskosten, onderhoud en verloren inkomen.
Onrust
Het plotseling overlijden van de topman bij de HNA-groep vorige week, zorgt voor onrust binnen de groep. Dit zal het nakomen van de betalingen niet bespoedigen, aldus de bron.