Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Redactie
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

    07/11/2025

    Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

    07/11/2025

    ‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

    07/11/2025

    Piloot bewusteloos tijdens de landing

    07/11/2025

    Straks Zweedse straaljagers uit Canada?

    07/11/2025
  • Achtergrond

    Met suïcidale neigingen door de vliegkeuring? | Column

    02/11/2025

    ‘Geef mij maar het vliegtuig!’

    01/11/2025

    Het korte turbulente tweede leven van een paar KLM 747’s

    01/11/2025

    VVD’s droomkabinet: hoop voor de luchtvaart? | Analyse

    29/10/2025

    De high lights van Transavia

    25/10/2025
  • Editors’ choice

    Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

    07/11/2025

    ‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

    07/11/2025

    Turkish Airlines verzekert cruciale vlootuitbreiding

    06/11/2025

    KLM-cijfers zien er zorgelijk uit

    06/11/2025

    Embraer heeft grootse plannen, maar moet keuzes maken

    06/11/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»‘Lot Schiphol en Lelystad nu in handen van Brussel’
Airlines

‘Lot Schiphol en Lelystad nu in handen van Brussel’

Door Eva Schouten13 juli 2018, 09:54Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het toekomstige lot van luchthavens Schiphol en Lelystad ligt nu in handen van Brussel. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft de verkeersverdelingsregel ter goedkeuring naar Brussel gestuurd.

Lelystad
Via die regeling wil de minister vastleggen dat de capaciteit op Lelystad Airport uitsluitend ten goede komt aan vluchten die nu nog vanaf Schiphol plaatsvinden. Daarmee moet ruimte worden gecreëerd op Schiphol, dat aan het plafond zit.

Ondergraven
“Indien de verkeersverdelingsregel niet wordt ingezet, wordt het maatschappelijk en politiek draagvlak van capaciteitsuitbreiding op zowel Lelystad Airport als Schiphol ondergraven en stagneert de ontwikkelmogelijkheid van het transferverkeer op Schiphol”, aldus de minister.

Transferpassagiers
Uit de stukken blijkt dat meer voorwaarden worden verbonden aan vluchten die mogen vertrekken en landen op Lelystad. Behalve dat deze afkomstig moeten zijn vanaf Schiphol, gaat het ook uitsluitend om niet-transferverkeer. Meer specifiek met minder dan 10 procent transferpassagiers aan boord. Anderzijds komt de ‘vrijgevallen’ capaciteit op Schiphol uitsluitend ten goede aan vluchten met minstens 10 procent overstappers.

Piek
Bovendien krijgen vluchten die nu in de piek worden uitgevoerd vanaf Schiphol voorrang bij het verdelen van de schaarse capaciteit op Lelystad Airport, als het aan de minister ligt. Bij de voorziene opening van Lelystad in 2020 is sprake van maximaal 4.000 starts en landingen, zo schrijft de minister. In 2021 maximaal 7.000 en in 2022 hoogstens 10.000, tot uiteindelijk 45.000. Op Lelystad is geen ruimte voor widebody’s, vrachtvluchten of vluchten waarop een 100 procents-drugscontrole plaatsvindt.

2020
In een eerste concept voor de verkeersverdelingsregel, was de bestemming waarop een maatschappij vliegt vanaf Schiphol nog een uitgangspunt. Dat element is na inspraak van airlines -en informele gesprekken met Brussel- geschrapt. De ‘transferregel’ die nu gehanteerd wordt, zou de strenge toets van Brussel wel moeten doorstaan. Ook gaat Schiphol niet dicht voor nieuwe toetreders, aldus de minister. Die maken evenveel kans op een slot op Schiphol als nu, als Schiphol na 2020 verder kan groeien.

Toetreders
“De extra capaciteit die op Schiphol beschikbaar komt bovenop de 500.000 vliegtuigbewegingen per jaar, door bijvoorbeeld de 50/50-regel, wordt niet door de verkeersverdelingsregel bestreken. Ook capaciteit die anderszins beschikbaar komt, doordat maatschappijen hun positie opgeven zonder naar Lelystad Airport te gaan, is beschikbaar voor nieuwe toetreders.” Indirect gaat daarmee ook Lelystad niet op slot, zo stelt de minister.

Eindhoven
Want als nieuwe toetreders slots op Schiphol bemachtigen, zo is de redenering, kunnen zij die vervolgens ook weer opgeven om te verkassen naar Lelystad. Volgend jaar beslist de minister ook over eventuele groei van de capaciteit op Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport. Daar zouden nieuwe toetreders dan ook terecht kunnen.

Slothandel
“Over de breedte genomen is de toegang voor nieuwe toetreders tot de Nederlandse markt aldus geborgd.” Om een overstap van Schiphol naar Lelystad aantrekkelijker te maken, wordt tenslotte ook onderzocht of op Schiphol op beperkte schaal secundaire slothandel wordt toegestaan. Daarbij kunnen maatschappijen hun slots op Schiphol verkopen aan andere airlines.

Lufthansa
Uit de stukken die de minister naar de kamer heeft gestuurd blijkt dat KLM, easyJet, Transavia, Vueling, TUIFly, Corendon, Ryanair en Lufthansa gebruik hebben gemaakt van de mogelijkheid om te reageren op het concept voorstel voor de verkeersverdelingsregel van eind vorig jaar. Verder hebben Schiphol, Groningen Airport Eelde, Belfast International Airport en Naples International Airport een zegje gedaan.

Brussel
De verkeersverdelingsregeling is op 12 juli naar Brussel gestuurd ter notificatie zoals dat heet. Brussel heeft nu zes maanden de tijd om deze al dan niet goed te keuren.


Vacature: aan de slag bij Vliegschool Hilversum!

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Brussel Corendon EasyJet Eindhoven Airport KLM Lelystad Airport Lufthansa minister Cora van Nieuwenhuizen ministerie van Infrastructuur en Waterstaat rotterdam the hague airport Schiphol Transavia TUIfly verkeersverdelingsregel Vueling
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Eva Schouten

Gerelateerde Artikelen

Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

07/11/2025Selim Tuncyurek

Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

07/11/2025Selim Tuncyurek

‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

07/11/2025Selim Tuncyurek
Recent

Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

07/11/2025

Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

07/11/2025

‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

07/11/2025
Populair

KLM 737 vliegt van Amsterdam naar Enschede

05/11/2025

Nieuwe aanwinst voor Oekraïense luchtmacht

03/11/2025

Amerikaanse superdrone gaat de lucht in

05/11/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?