Het toekomstige lot van luchthavens Schiphol en Lelystad ligt nu in handen van Brussel. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft de verkeersverdelingsregel ter goedkeuring naar Brussel gestuurd.
Lelystad
Via die regeling wil de minister vastleggen dat de capaciteit op Lelystad Airport uitsluitend ten goede komt aan vluchten die nu nog vanaf Schiphol plaatsvinden. Daarmee moet ruimte worden gecreëerd op Schiphol, dat aan het plafond zit.
Ondergraven
“Indien de verkeersverdelingsregel niet wordt ingezet, wordt het maatschappelijk en politiek draagvlak van capaciteitsuitbreiding op zowel Lelystad Airport als Schiphol ondergraven en stagneert de ontwikkelmogelijkheid van het transferverkeer op Schiphol”, aldus de minister.
Transferpassagiers
Uit de stukken blijkt dat meer voorwaarden worden verbonden aan vluchten die mogen vertrekken en landen op Lelystad. Behalve dat deze afkomstig moeten zijn vanaf Schiphol, gaat het ook uitsluitend om niet-transferverkeer. Meer specifiek met minder dan 10 procent transferpassagiers aan boord. Anderzijds komt de ‘vrijgevallen’ capaciteit op Schiphol uitsluitend ten goede aan vluchten met minstens 10 procent overstappers.
Piek
Bovendien krijgen vluchten die nu in de piek worden uitgevoerd vanaf Schiphol voorrang bij het verdelen van de schaarse capaciteit op Lelystad Airport, als het aan de minister ligt. Bij de voorziene opening van Lelystad in 2020 is sprake van maximaal 4.000 starts en landingen, zo schrijft de minister. In 2021 maximaal 7.000 en in 2022 hoogstens 10.000, tot uiteindelijk 45.000. Op Lelystad is geen ruimte voor widebody’s, vrachtvluchten of vluchten waarop een 100 procents-drugscontrole plaatsvindt.
2020
In een eerste concept voor de verkeersverdelingsregel, was de bestemming waarop een maatschappij vliegt vanaf Schiphol nog een uitgangspunt. Dat element is na inspraak van airlines -en informele gesprekken met Brussel- geschrapt. De ‘transferregel’ die nu gehanteerd wordt, zou de strenge toets van Brussel wel moeten doorstaan. Ook gaat Schiphol niet dicht voor nieuwe toetreders, aldus de minister. Die maken evenveel kans op een slot op Schiphol als nu, als Schiphol na 2020 verder kan groeien.
Toetreders
“De extra capaciteit die op Schiphol beschikbaar komt bovenop de 500.000 vliegtuigbewegingen per jaar, door bijvoorbeeld de 50/50-regel, wordt niet door de verkeersverdelingsregel bestreken. Ook capaciteit die anderszins beschikbaar komt, doordat maatschappijen hun positie opgeven zonder naar Lelystad Airport te gaan, is beschikbaar voor nieuwe toetreders.” Indirect gaat daarmee ook Lelystad niet op slot, zo stelt de minister.
Eindhoven
Want als nieuwe toetreders slots op Schiphol bemachtigen, zo is de redenering, kunnen zij die vervolgens ook weer opgeven om te verkassen naar Lelystad. Volgend jaar beslist de minister ook over eventuele groei van de capaciteit op Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport. Daar zouden nieuwe toetreders dan ook terecht kunnen.
Slothandel
“Over de breedte genomen is de toegang voor nieuwe toetreders tot de Nederlandse markt aldus geborgd.” Om een overstap van Schiphol naar Lelystad aantrekkelijker te maken, wordt tenslotte ook onderzocht of op Schiphol op beperkte schaal secundaire slothandel wordt toegestaan. Daarbij kunnen maatschappijen hun slots op Schiphol verkopen aan andere airlines.
Lufthansa
Uit de stukken die de minister naar de kamer heeft gestuurd blijkt dat KLM, easyJet, Transavia, Vueling, TUIFly, Corendon, Ryanair en Lufthansa gebruik hebben gemaakt van de mogelijkheid om te reageren op het concept voorstel voor de verkeersverdelingsregel van eind vorig jaar. Verder hebben Schiphol, Groningen Airport Eelde, Belfast International Airport en Naples International Airport een zegje gedaan.
Brussel
De verkeersverdelingsregeling is op 12 juli naar Brussel gestuurd ter notificatie zoals dat heet. Brussel heeft nu zes maanden de tijd om deze al dan niet goed te keuren.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!