De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) heeft de ‘Kwartaalrapportage luchtvaart 1e kwartaal 2018’ gepubliceerd. Daaruit komt naar voren dat, in de maanden januari tot en met maart, er vier ernstige incidenten hebben plaatsgevonden.
767-300ER
Het eerste incident dat de OvV dit jaar onderzocht heeft is de “Terugkeer na onwel worden van
cabinepersoneel en passagiers, Boeing 767-300ER, Amsterdam Airport Schiphol”, daterende van 19 januari dit jaar. Nadat het voltallige cabinepersoneel en later ook enkele passagiers aangaven dat zij zich onwel voelden, keerde de 767 van United Airlines terug naar Schiphol. De onderzoeksraad doet nog onderzoek naar de oorzaak van het onwel worden.
ERJ 109-100
Het tweede incident betreft een “Niet gestabiliseerde nadering en EGPWS waarschuwing” met een Embraer ERJ 190-100 STD op Amsterdam Airport Schiphol op 7 februari. De bemanning van de vlucht uit Krakau merkte “bij het begin van de nadering naar baan 18R dat het vliegtuig hoger en sneller vloog dan gepland was. Ondanks maatregelen van de bemanning om sneller te dalen en de snelheid te verminderen, was het vliegtuig op 500 voet nog niet gestabiliseerd.” Ondanks de waarschuwing verliep de landing zonder problemen.
Diamond DA-40
Het derde incident gaat over een bijna-botsing tussen twee sportvliegtuigen boven de Flevopolder op 23 februari. Een Diamond DA-40 en een DV-20 Katana vlogen bijna tegen elkaar, toen naar schatting “de onderlinge minimale afstand op ongeveer 10 meter” lag. De piloot van de DV-20 verklaarde dat hij tegen de zon inkijkend geen ander toestel had waargenomen.
Boeing 737
Het laatste incident betreft “afstandsverlies tussen twee vliegtuigen.” Namelijk een Boeing 737-800 en Boeing 737-700 op Schiphol op 29 maart. De -700 moest op het laatste moment een doorstart maken. De Boeing 737-800 zette de vlucht voort en de Boeing 737-700 landde even later zonder problemen alsnog op baan 18C.
Meeste
Volgens Tjibbe Joustra, voorzitter van de OvV, vonden de “vier typen voorvallen die het meest frequent werden gemeld, plaats in de kleine luchtvaart.” Namelijk een (bijna)botsing met een drone, noodlanding na motorstoring, ingeklapt/afgebroken neuslandingsgestel en schade na afgebroken lierstart.
Nu te bestellen: Diecast Exclusive Martinair MD-11 PH-MCP Schaalmodel (1:200)
De PH-MCP was zowel de eerste als de laatste MD-11 die in de vloot van Martinair opereerde. Via onze partner Diecast Trading kunt u dit exclusieve, kleurrijke stukje luchtvaarthistorie in huis halen!

