Boeing beslist pas volgend jaar of de 797, het nieuwe middle-of-the-market airplane (NMA), er komt. Dat heeft ceo Dennis Muilenberg gezegd tegen de Financial Times, in aanloop naar de Farnborough Airshow.
Haast
Volgens de topman is de businesscase nog niet voldoende onderbouwd om een besluit te nemen. “We voelen geen haast om de knoop door te hakken. Ik wil erop anticiperen om volgend jaar de beslissing over de lancering te nemen.” Volgens Muilenberg heeft dit uitstel geen gevolgen voor een introductie in 2025, het jaar dat al langere tijd wordt genoemd.
Opvolger
De NMA moet het gat opvullen tussen de Boeing 737 MAX en de 787 Dreamliner. Het is de beoogde opvolger van de Boeing 757 en 767, die bij steeds meer maatschappijen op de nominatie staan om vervangen te worden. Met een capaciteit van 220-270 passagiers en een vliegbereik van ongeveer 8.000 kilometer wil Boeing het marktsegment bedienen.
Boeing maakte eerder bekend een markt te zien voor zo’n 5.000 vliegtuigen.