Transavia heeft de versnelde motorenchecks, die voor een deel van de Boeing 737-vloot nodig waren, voor de deadline afgerond. Dat laat een woordvoerder van de maatschappij desgevraagd weten.
Vloot
Het ging bij de versnelde controles om de (CFM-)motoren waar zo’n dertig Transavia-toestellen mee zijn uitgerust. De totale vloot van Transavia bestaat uit 42 Boeing 737’s.
Southwest
De Europese en Amerikaanse luchtvaartautoriteiten, EASA en FAA, vaardigden naar aanleiding van het incident met zo’n motor bij Southwest medio april een richtlijn uit om motoren van hetzelfde type versneld te controleren. In eerste instantie moest dit gebeuren voor 31 augustus.
Operatie
“Dit is later bijgesteld naar 30 juni”, aldus de woordvoerder van Transavia. De technische dienst van de maatschappij heeft in zeven weken tijd de controles uitgevoerd aan 28 motoren. “Ondanks de impact hiervan op de planning van de technische dienst, zijn we erin geslaagd de gevolgen voor de operatie tot een minimum te beperken.”
Fanblades
De maatschappij zegt blij te zijn voor de zomerpiek de controles te hebben kunnen afronden. Voor het incident met Southwest was al sprake van een ‘verplichte, repeterende inspectie’ van de fanblades, die controles liepen al bij Transavia voor de extra maatregel kwam. Bij het Southwest-incident raakte een fanblade van een van de motoren van een Boeing 737 los en sloeg door een raam.
KLM
Ook bij het moederbedrijf van Transavia, KLM, moest een aantal CFM-motoren onder de loep genomen worden. Daar betrof het vier motoren die onder vier verschillende 737’s zitten. KLM voerde die inspecties in de eerste week dat de richtlijn werd uitgevaardigd direct uit. De versnelde controles betrof motoren die tussen de 20.000 en 30.000 starts en landingen op de teller hadden staan.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!