De Britse low-cost carrier easyJet heeft een goed derde kwartaal achter de rug. In de maanden april, mei en juni vervoerde de maatschappij ruim 24 miljoen passagiers.
EasyJet zette in het derde kwartaal van het boekjaar 2017/2018 1,6 miljard pond om. De omzet per stoel ging met 4,8 procentpunt omhoog. Volgens het bedrijf kwam dit onder andere doordat er meer capaciteit vrijkwam nadat concurrent Monarch wegviel.
““easyJet heeft tijdens ons derde kwartaal een sterk resultaat geleverd, mede dankzij een robuuste klantvraag. De luchtvaartmaatschappij blijft van kracht tot kracht gaan en trekt gedurende deze periode meer dan 24 miljoen klanten die ervoor hebben gekozen om met ons te vliegen vanwege ons leidende netwerk van Europese topbestemmingen, lage tarieven en vriendelijke service”, stelt ceo Johan Lundgren.
Hinder
Hoewel de cijfers positief zijn, had easyJet nog meer verwacht. Stakende luchtverkeersleiders en slecht weer zorgden er in het derde kwartaal voor dat easyJet 2606 vluchten moest annuleren. Hierdoor ging ook de ‘on time performance’ van de maatschappij achteruit. In het derde kwartaal was 73 procent van de vluchten op tijd, vergeleken met 78 procent in 2017.
Winstverwachting
Door de positieve cijfers wordt ook de winstverwachting omhooggestuwd. EasyJet rekent er nu op dat de winst over het boekjaar uitkomt tussen de 550 en 590 miljoen pond. Eerder lag dat bedrag nog tussen 530 en 580 miljoen pond.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.