De Russische vrachtmaatschappij Volga-Dnepr Group zet de komende jaren een regionale Europese hub op op de luchthaven van Luik. Dit melden de airline en de luchthaven woensdag.
Volga-Dnepr werkt samen met het Britse CargoLogicAir om in Luik een hub op te zetten. Binnen drie tot vijf jaar moet er in Luik een hub staan waardoor het netwerk van Volga-Dnepr en CargoLogicAir uitgebreid wordt. Op de luchthaven komt ruimte om dertig vrachtvluchten per week af te handelen.
AirBridgeCargo
Volga-Dnepr vliegt zelf met een aantal Antonov’s en voert via dochtermaatschappij AirBridgeCargo veel vrachtvluchten uit met Boeing 747’s. CargoLogicAir leaset vliegtuigen van AirBridgeCargo om vluchten uit te voeren.
Ondersteunen
De luchthaven van Luik zal de maatschappijen ondersteunen bij het openen van nieuwe routes en bij het leggen en zorgen voor een snelle grondafhandeling. Volgens Alexey Isaykin, president van de Volga-Dnepr Group, hebben de onderhandelingen niet lang geduurd. “Ik wil Luik bedanken voor hun enthousiasme en teamwork. Dat heeft ervoor gezorgd dat we snel konden tekenen”, stelt hij.
Ontwikkeling
“De ontwikkeling van deze Europese hub zal ons netwerk ondersteunen en geeft onze vrachtservices een boost. Luik is niet alleen één van de meest vrachtvriendelijke luchthavens, maar maakt ook een goede ontwikkeling door”, stelt David Kerr, ceo van CargoLogicAir.
Schiphol
De nieuwe hub kan slecht nieuws betekenen voor Schiphol. AirBridgeCargo vliegt op dit moment meerdere keren per week van en naar de luchthaven. Nadat in oktober 2017 geen extra slots beschikbaar gesteld werden voor vrachtvluchten, verplaatste AirBridgeCargo al een aantal vluchten naar Luik.