Ryanair dreigt komende winter de vloot in te krimpen en banen te schrappen als de ‘onnodige stakingen het klantenvertrouwen en de winst blijven schaden.’ Zo zegt Michael O’Leary, topman van de Ierse prijsvechter, bij de publicatie van de cijfers van het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar.
Winter
Volgens O’Leary kunnen de ‘onnodige stakingen’ leiden tot het herzien van het winterschema in bepaalde landen. Dat kan weer leiden tot het verkleinen van de vloot op die bases en bestaat de kans dat er banen geschrapt worden.
Piloten
De Ryanair-topman stelt dat de maatschappij in de afgelopen maanden stappen heeft ondernomen om de maatschappij aantrekkelijker te maken voor de piloten. Zo wordt het salaris met 20 procent verhoogd over een periode van vijf jaar, zodat de piloten niet naar de concurrentie gaan die met 737’s vliegen zoals Norwegian en Jet2. Ook werden de trainingskosten voor de piloten en cabin crew teruggedraaid en erkent Ryanair vakbonden. Toch is het nog niet overal koek en ei.
Stakingen
“We kunnen niet toestaan dat vluchten van onze klanten onnodig worden verstoord door een kleine minderheid van piloten”, aldus O’Leary. Hij heeft het over een deel van de Ierse piloten die in korte tijd twee keer het werk neerlegden wegens onvrede over de werkomstandigheden. Toch boekte het bedrijf en sommige vakbonden ook succes. Zo werd de Duitse vakbond ‘Vereinte Dienstleistungsgewerkschaft’ (ver.di) als vertegenwoordiger van de in Duitsland gestationeerde cabin crew erkend. Ook erkende het in het Verenigd Koninkrijk en Italië vakbonden.
Nieuwe acties
De Ierse vakbond Ialpa kondigt op korte termijn nieuwe werkonderbrekingen aan omdat de gesprekken geen resultaat opleveren. Eind juli wordt bekend of piloten van de vakbond Vereinigung Cockpit voortgang hebben geboekt in onderhandelingen, anders zullen zij ook nieuwe acties aankondigen. Deze week schrapt Ryanair op dinsdag 24 en woensdag 25 juli driehonderd vluchten, omdat het cabinepersoneel in België, Portugal en Spanje staakt. De vakbonden zijn kwaad op Ryanair, onder andere omdat het cabinepersoneel op Ierse arbeidscontracten vliegt.
Winstdaling
Door de hogere arbeidskosten en brandstofprijzen en daarnaast de lagere ticketprijzen zag Ryanair in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar de winst met 20 procent dalen. Na aftrek van belastingen komt de winst voor de maanden maart, april en juni op 319 miljoen euro te liggen. Het aantal vervoerde passagiers steeg met 7 procent naar 37,6 miljoen. De gemiddelde prijs voor een ticket daalde met 4 procent naar 38,68 euro. Ryanair verwacht dat de de ticketprijs nog een tijdje laag zal blijven. De reden hiervoor is volgens de Ierse prijsvechter de hittegolf in noord-Europa waardoor er minder mensen op reis gaan. De stakingsdreiging van piloten en de onzekerheid voor de reiziger die daarmee gepaard gaat, spelen ook mee in het aanhouden van de lage ticketprijs.