AirlinesFinancieelFrequente reizigerNieuwsNL nieuwsOpmerkelijk

‘Dreigende brief Ryanair Nederlandse claimorganisaties’

De Ierse low cost luchtvaartmaatschappij Ryanair heeft een brief gestuurd naar Nederlandse claimorganisaties die schadevergoedingen voor gedupeerde passagiers ophalen. Hierin staat dat de claimbureaus moeten stoppen met het indienen van claims, zo meldt de NOS die de desbetreffende brief in handen heeft.

Maatregelen
In de brief schrijft Ryanair dat de claimbureaus “de goede relatie met de passagiers” verstoren. Ook staat er in de brief dat ‘Ryanair de claimorganisaties verzoekt om reizigers te adviseren rechtstreeks contact op te nemen met het Ierse bedrijf.’ Als de claimbureaus dit niet zullen doen, dan dreigt Ryanair om “alle noodzakelijke maatregelen te nemen om de contractuele relatie met haar passagiers en de correcte naleving daarvan te beschermen”. Volgens de NOS wilde de advocaat van Ryanair geen toelichting geven op de brief.

Formulier
Volgens Ryanair ‘is het in belang van de passagier als het bedrijf direct contact heeft met de klant.’ Zo kunnen passagiers een formulier op de website van de luchtvaartmaatschappij invullen en zouden de klachten van de reizigers binnen 10 dagen zijn opgelost, aldus Ryanair.

Claimbureaus
De NOS sprak met de Consumentenbond, zij werken samen met EUclaim. Joyce Donat, woordvoerster van de consumentenbond zegt tegen de NOS dat ze ‘stomverbaasd’ is. Ze zegt dat consumenten heel vaak geen gehoor krijgen bij de Ierse prijsvechter. “Ryanair heeft een hele slechte naam, het lukt mensen vaak niet om zelf die compensatie te krijgen. Dus dan schakelen zij een claimbureau in als EUclaim”, zo zegt Donat.

Rechter
In de Algemene Voorwaarden heeft Ryanair opgenomen dat zij geen claims zullen behandelen die via een tussenpersoon zijn ingediend. Euclaim zegt hierover: “we weten dat Ryanair het genoemde in de algemene voorwaarden heeft staan, maar we weten ook dat de Nederlandse rechter vindt dat Nederlandse passagiers in haar recht staan om een derde partij in te schakelen om haar belangen te behartigen. We zullen daarom ook gewoon de passagiers blijven bijstaan als ze dit aan ons vragen. We gaan daar morgen een reactie op sturen richting de advocaat van Ryanair.”

Help Up de crisis door!

en word vriend

Ook Up in the Sky heeft het moeilijk door de economische impact van het Coronavirus. Ben je fan van Up? Dan kan je ons helpen. Met een kleine bijdrage van 5 euro zijn wij al enorm blij!

Geef je wat meer, dan krijg je er extra’s voor terug. Als je 24 euro doneert, dan schotelen wij je geen advertenties meer voor. Als je een nog grotere vriend wordt, dan sturen we je ook nog eens een code waarmee je gratis ons fotoboek Schiphol.jpg kan bestellen.

Wie wil er nou geen vriend van ons worden?

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close
Close