fbpx
AirlinesFinancieelFrequente reizigersNieuwsNL NieuwsOpmerkelijk

‘Dreigende brief Ryanair Nederlandse claimorganisaties’

De Ierse low cost luchtvaartmaatschappij Ryanair heeft een brief gestuurd naar Nederlandse claimorganisaties die schadevergoedingen voor gedupeerde passagiers ophalen. Hierin staat dat de claimbureaus moeten stoppen met het indienen van claims, zo meldt de NOS die de desbetreffende brief in handen heeft.

Maatregelen
In de brief schrijft Ryanair dat de claimbureaus “de goede relatie met de passagiers” verstoren. Ook staat er in de brief dat ‘Ryanair de claimorganisaties verzoekt om reizigers te adviseren rechtstreeks contact op te nemen met het Ierse bedrijf.’ Als de claimbureaus dit niet zullen doen, dan dreigt Ryanair om “alle noodzakelijke maatregelen te nemen om de contractuele relatie met haar passagiers en de correcte naleving daarvan te beschermen”. Volgens de NOS wilde de advocaat van Ryanair geen toelichting geven op de brief.

Formulier
Volgens Ryanair ‘is het in belang van de passagier als het bedrijf direct contact heeft met de klant.’ Zo kunnen passagiers een formulier op de website van de luchtvaartmaatschappij invullen en zouden de klachten van de reizigers binnen 10 dagen zijn opgelost, aldus Ryanair.

Claimbureaus
De NOS sprak met de Consumentenbond, zij werken samen met EUclaim. Joyce Donat, woordvoerster van de consumentenbond zegt tegen de NOS dat ze ‘stomverbaasd’ is. Ze zegt dat consumenten heel vaak geen gehoor krijgen bij de Ierse prijsvechter. “Ryanair heeft een hele slechte naam, het lukt mensen vaak niet om zelf die compensatie te krijgen. Dus dan schakelen zij een claimbureau in als EUclaim”, zo zegt Donat.

Rechter
In de Algemene Voorwaarden heeft Ryanair opgenomen dat zij geen claims zullen behandelen die via een tussenpersoon zijn ingediend. Euclaim zegt hierover: “we weten dat Ryanair het genoemde in de algemene voorwaarden heeft staan, maar we weten ook dat de Nederlandse rechter vindt dat Nederlandse passagiers in haar recht staan om een derde partij in te schakelen om haar belangen te behartigen. We zullen daarom ook gewoon de passagiers blijven bijstaan als ze dit aan ons vragen. We gaan daar morgen een reactie op sturen richting de advocaat van Ryanair.”

Bestel de limited edition DC-3 'Rosinenbomber'-Aviationtag!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje luchtvaartgeschiedenis in huis. Deze iconische DC3 heeft nog dienst gedaan tijdens de Tweede Wereldoorlog en heeft in 2008 als laatste vliegtuig, samen met een Junkers Ju-52, vanaf Berlin Tempelhof gevlogen.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button