AirlinesFrequente reizigerNieuwsOpmerkelijk

Prijsvechters klagen bij EC over Franse stakingen

De prijsvechters Ryanair, Wizz Air, easyJet en de International Airlines Group (IAG) hebben klachten ingediend bij de Europese Commissie tegen de stakingen bij de Franse luchtverkeersleiding, zo melden de vier low cost airlines.

Klachten
Volgens de prijsvechters schaden de stakingen van de Franse luchtverkeersleiding het fundamentele principe van vrij verkeer binnen de Europese Unie. Zij stellen: ‘we trekken het recht van staken niet in twijfel, maar zijn van mening dat Frankrijk het EU-recht schendt door vluchten boven Frankrijk niet te faciliteren tijdens stakingen. Passagiers die over Frankrijk vliegen naar andere lidstaten waar geen stakingen plaatsvinden, worden zo in hun fundamentele recht van vrijheid van verkeer geschaad.’

Stakingen
Eerder kwamen easyJet en Ryanair al naar buiten met hun ongenoegen over de werkonderbrekingen van de Franse luchtverkeersleiding. Nu zijn er echte stappen ondernomen en hebben IAG en Wizz Air zich aangesloten bij de stap naar de Europese Commissie.

Zaak
De prijsvechters dienen hun klacht in naar aanleiding van een juridisch precedent in de zaak. Zo geven zij aan dat: “In 1997 heeft Spanje zich bij de Europese Commissie beklaagd nadat Franse boeren een aantal jaar de doorvoer van groente en fruit naar de EU hebben geblokkeerd. Het Europese Hof heeft zich toen tegen Frankrijk uitgesproken nadat Frankrijk onvoldoende de acties van de boeren heeft geadresseerd en daarmee vrij verkeer van goederen niet heeft gegarandeerd.

Uitspraken
In de mededeling doen alle vier de topmannen een uitspraak over de stakingen van de Franse verkeersleiders:

IAG
Willie Walsh, IAG CEO, zegt: “Het recht om te staken moet afgewogen worden tegen de vrijheid van verkeer. Het zijn niet alleen passagiers die van en naar Frankrijk vliegen die geraakt worden door stakingen van de Franse luchtverkeersleiding. Passagiers op routes die over Frankrijk vliegen, vooral het grote luchtruim dat Marseille en een deel van de Middellandse Zee omvat, hebben te maken met vertragingen en grote verstoringen. Alle luchtvaartmaatschappijen hebben hier last van, maar het heeft een bijzonder negatief effect op het toerisme en de economie van Spanje.”

Ryanair
Michael O’Leary, Ryanair CEO, zegt: “Europese luchtverkeersleiders bereiken het punt van een inzinking omdat dagelijks honderden vluchten geannuleerd worden of vertraagd zijn omdat óf de Franse luchtverkeersleiding staat, óf Europese luchtverkeersleiding onvoldoende mankracht heeft. Wanneer luchtverkeersleiding in Griekenland of Italië staakt kunnen passerende vluchten gewoon doorgaan als normaal. Waarom doet Frankrijk niet het zelfde? Luchtverkeersleiders (vooral in Duitsland en het VK) verschuilen zich achter slechte weersomstandigheden en eufemismen zoals ‘capaciteitsrestricties’ terwijl ze gewoon te weinig mensen hebben ingeroosterd om het aantal geplande vluchten te kunnen afhandelen. Deze verstoringen zijn onacceptabel en we roepen de Europese nationale regeringen en de Europese Commissie op om urgent en ferm te handelen zodat luchtverkeersleiding voldoende is bemand en dat passerende vluchten doorgang kunnen vinden wanneer luchtverkeersleiding in een land staakt, zoals regelmatig gebeurd in Frankrijk.”

EasyJet
Johan Lundgren, easyJet CEO, zegt: “Wij respecteren volledig het recht om te staken en zijn in constructieve dialoog met de EU en de Franse overheid om de problemen door stakingen van luchtverkeersleiding te adresseren. Helaas hebben onze passagiers nog weinig gemerkt van enige progressie. Daarom vinden wij het noodzakelijk om deze volgende stap te nemen – vooral vanwege de aanhoudende stakingen dit jaar, tot op heden al 29 dagen.”

Wizz Air
József Váradi, Wizz Air CEO, zegt: “Het falen van de Franse luchtverkeersleiding om continue en adequate service te bieden heeft al geleid tot grote verstoringen in de reisplannen van duizenden passagiers in heel Europa en luchtvaartmaatschappijen krijgen hiervoor de rekening gepresenteerd. Het adresseren van dit probleem moet een prioriteit zijn voor de Europese autoriteiten zodat Europese burgers en bedrijven niet langer worden gegijzeld door nationale kwesties en interne onenigheid.”

Stakingsdagen
Een Franse senator heeft een halfjaar onderzoek gedaan naar het functioneren van de luchtverkeersleiding ten opzichte van andere Europese landen. Daaruit kwam naar voren dat de Franssen op de eerste plaats staan qua stakingsdagen, namelijk 254 dagen in de periode van 2004 tot 2016.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button