De Amerikaanse National Transportation Safety Board (NTSB) houdt in november een hoorzitting over het incident waarbij een motor van CFM International een dodelijk slachtoffer veroorzaakte tijdens een vlucht van Southwest Airlines, zo meldt de NTSB.
Hoorzitting
De hoorzitting, die op 14 november gehouden wordt, zal zich focussen op het ontwerp van de fanblade, de ontwikkelingsgeschiedenis van het motortype, als de inspectiemethodes van de fanblade. Daarnaast wordt er nog gekeken naar het ontwerp van het schild dat de fanblades omhult en de certificeringscriteria.
Incident
Op 17 april brak een fanblade af in de motor van vlucht 1380 van Southwest airlines van New York naar Dallas. De afgebroken fanblade brak een raam open en de vrouw die aan het raam zat werd gedeeltelijk naar buiten gezogen. Medepassagiers wisten haar terug in de cabine te trekken, maar overleed aan haar verwondingen. Zij was de eerste dodelijke slachtoffer sinds 9 jaar bij een Amerikaanse airline.
Metaalmoeheid
Na onderzoek trekt de NTSB de voorlopige conclusie dat bij de fanblade sporen van metaalmoeheid gevonden zijn. In het onderdeel zaten volgens de NTSB zes breuklijnen. Bij vermoedens van metaalmoeheid moet een fanblade verwijderd worden. Na het incident controleerden ook andere maatschappijen, zoals de KLM, de toestellen waar CFM56-7B motoren onder hangen.