De twaalf dagen van stakingen bij Air France, hebben moederbedrijf Air France-KLM zo’n 260 miljoen euro gekost. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het bedrijf bekend heeft gemaakt.
Capaciteit
Over de eerste zes maanden van het jaar ging het om een negatieve impact van 335 miljoen euro. Als gevolg van de pilotenstaking bij Air France werd ook de in te zetten capaciteit negatief beïnvloed, met 2,5 procent, waardoor die stabiel bleef ten opzichte van een jaar eerder.
Passagiers
Het aantal passagiers groeide van april tot en met juni desondanks met 0,8 procent tot 26 miljoen. Het operationele resultaat kwam uit op 345 miljoen euro, dat is 241 miljoen euro lager dan vorig jaar. “Inclusief de impact van de staking van circa 260 miljoen euro”, meldt het bedrijf. De winst kwam uit op 109 miljoen euro, bij een omzet van 6,6 miljard euro.
Brandstofkosten
De stakingen hadden ook effect op de kosten per eenheid. Door besparingen lagen die 0,7 procent lager, de acties gooiden daar 3,1 procent bovenop waardoor deze per saldo 2,4 procent hoger lagen. Het moederbedrijf van Air France en KLM is positief over de rest van het jaar, ondanks hogere brandstofkosten. De boekingen voor de komende maanden zien er goed uit, de capaciteit zal met 2,5 tot 3,5 procent toenemen.
Transavia
Transavia deed het over het geheel genomen goed in de afgelopen drie maanden. In Frankrijk groeide de capaciteit, met maar liefst 19,4 procent. In Nederland daalde die, met 1,4 procent. Het operationele resultaat van beide kwam uit op 61 miljoen euro; dat is 17 miljoen euro meer dan een jaar eerder. “Zowel Transavia Frankrijk als Transavia Nederland behaalden een positief en verbeterd resultaat.”