AirlinesFinancieelNieuwsNL nieuwsProfessionalSchiphol Airport

ACM geeft Ryanair ongelijk na klachten tarieven Schiphol

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft, na klachten van Ryanair te hebben onderzocht over bepaalde prijsverhogingen op Schiphol, geoordeeld dat de Amsterdamse luchthaven zich aan de regels heeft gehouden bij het vaststellen van tarieven en voorwaarden die sinds april zijn ingegaan, zo staat te lezen in het besluit van ACM.

Klachten
Ryanair had verschillende klachten, waaronder het niet goed inlichten van de maatschappij over de tarievenstijging. ACM laat weten dat de klacht van Ryanair ‘met name over de consultatie van de kwaliteit van de beveiligingsdienst van Schiphol en de prognose van de efficiencywinst’ gaat. Het ACM is van mening dat: ‘niet is gebleken dat Schiphol gebruikers niet goed heeft geraadpleegd of onvoldoende rekening heeft gehouden met de zienswijze van Ryanair.’

Security
De volgende klacht betrof het door Schiphol gehanteerde tarief voor ‘Security Service charge’ (SSC). Deze vond Ryanair niet redelijk. ACM zegt hierover dat uit onderzoek niet is gebleken ‘dat het tarief voor de SSC onredelijk is.’ De ACM heeft de redelijkheid onderzocht ‘mede op basis van een benchmark met andere luchthavens en de verhouding tussen kostprijs en tarief’, aldus de ACM.

Diensten
Tenslotte vond Ryanair dat Schiphol een apart tarief moet hebben voor specifieke diensten, zodat alleen luchtvaartmaatschappijen die hiervan gebruik maken daarvoor hoeven te betalen. “De ACM heeft dit onderzocht voor de dienst Privium en de veiligheidsscan voor ruimbagage. Voor Privium-diensten geldt dat passagiers die er geen gebruik van maken er ook niet aan mee betalen, omdat deze diensten geen gereguleerde luchtvaartactiviteiten zijn. Voor wat betreft de veiligheidsscan acht de ACM het bestaande tarief niet onredelijk en is de ACM niet gebleken dat de SSC discriminerend is”, aldus de Autoriteit Consument & Markt.

EasyJet
Ook de Britse low cost luchtvaartmaatschappij easyJet had eerder dit jaar dezelfde soort klachten neergelegd bij de ACM. Toen oordeelde de autoriteit ook dat Schiphol niet in de fout is gegaan bij het vaststellen van tarieven.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button