Business jetsGeneral aviationIndustrieInnovatieInterviewLiefhebberNaast het nieuwsNL nieuwsRubriekenSchiphol Airport

Studenten HvA nemen leiding JetSupport over | Interview

Vier studenten van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) hebben twee weken lang een schaduw managementteam gevormd bij JetSupport op Schiphol.  Hoe het ‘schaduw management-project’ is bevallen vat ceo Ton van Deursen in één woord samen: “geweldig.”

JetSupport
Ton van Deursen, 16 jaar ceo van JetSupport op Schiphol-Oost, vertelt over het ‘schaduw management-project’ van het onderhoudsbedrijf en de HvA. JetSupport biedt, zoals het zelf omschrijft “technische services en ondersteuningsoplossingen voor zakenluchtvaart en speciale vliegtuigen met focus op flexibiliteit, transparantie en persoonlijke aandacht.” Maar hoe komen 4 studenten van de HvA daar dan terecht?

Samenwerking
Van Deursen: ‘we werken al zo’n zes jaar samen met de HvA. Dit gebeurt op allerlei vlakken, van technische projecten, logistieke projecten en stages. We wilden deze samenwerking uitbreiden door ook de andere aspecten van het bedrijf uit te lichten, in dit geval de toekomstige groeimogelijkheden van het bedrijf. Ieder jaar maken we een review, een swot-analyse van het bedrijf, en toen is het idee ontstaan; waarom zetten we er geen schaduw managementteam op?’

Team
Het multidisciplinaire team bestond uit vier studenten uit het derde en vierde jaar. Zij kregen alle informatie, die het echte management ook tot de beschikking heeft, tot hun beschikking. Daarmee moesten zij een eigen plan maken over de  groeikansen van het bedrijf in de toekomst. Van Deursen: “we hebben gewoon gezegd; wat zouden jullie voor de komende vijf jaar doen als jullie directie waren. Dit is ons bedrijf, zeg het maar.”

Gesprekken
“Ze zijn eigenlijk in een snelkookpan ondergedompeld in het luchtvaartgebeuren. De studenten kijken er nu heel anders naar dan dat ze in de theoretische boeken hebben geleerd. Ze hebben, om tot een uitkomst te komen, heel veel gesprekken gevoerd met mensen op de vloer, met marketing en sales, business development, finance, enquêtes uitgevoerd en met mij gesproken.”

Uitkomst
Het was voor de studenten een grote uitdaging, zowel qua inhoud, als time-management. In twee weken tijd moesten zij tot een conclusie komen hoe zij JetSupport in de toekomst zouden bestieren. “We hadden niet laten zien waar we al mee bezig zijn, qua toekomstplannen, maar zij kwamen deels met dezelfde bevindingen”, aldus Van Deursen. “Net als wij zagen de studenten dat personeel, nieuwe technieken, ICT en andere markten buiten Schiphol, eventueel naar Lelystad, mogelijkheden zijn om JetSupport verder uit te breiden. Eventueel franchising, de focus op andere vliegtuigtypes leggen, of dat we ons al moeten bezighouden met drones, noem maar op. Ze hebben in hun vakantie iets heel moois neergezet”, aldus de ceo van JetSupport.

Volgende keer
Op de vraag of er een vervolg inzit zegt van Deursen volmondig ja. “We zijn er wel achter gekomen dat we de volgende keer er wel langer de tijd voor nemen, zo’n drie tot vier weken. Want de eerste weken zijn ze alleen maar aan het lezen en leren geweest en vanaf de tweede week kalkten ze hele whiteboards vol. Volgende keer willen we ze meer tijd geven om nog wat meer op de inhoud in te gaan.”

HvA
Van Deursen is ook zeer te spreken over de ondersteuning vanuit de HvA. “Het was voor ons een pilot, om te kijken of het wel uitvoerbaar is, door de geweldige ondersteuning vanuit de HvA willen we hier zeker mee verder. Ze hebben vier docenten op dit project gezet om de studenten te begeleiden, wat aangeeft hoe begaan ze zijn met het project.”

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button