Vakbonden die ongeveer vijftig maatschappijen vertegenwoordigen, protesteren tegen het onderzoek om met één piloot in een vrachtvliegtuig te vliegen. Dat schrijft The Seattle Times.
Subsidie
De Federal Aviation Administration heeft 128,5 miljoen dollar gereserveerd voor onderzoek naar het concept om de co-piloot uit de cockpit van vrachtvliegtuigen te halen.
Risico
De pilotenvakbonden zijn tegen het onderzoek omdat het vliegen, praten met de verkeersleiding en het monitoren van de weersverwachting twee getrainde piloten eist. “Met één piloot in de cockpit wordt het risico aanzienlijk hoger, vooral tijdens noodgevallen, wanneer alle acties precies gecoördineerd en uitgevoerd moeten worden”, aldus Robert Travis, president van de Independent Pilots Association.
Remote control flying
Als er één piloot uit de cockpit gehaald zou worden, dan zou er gebruik gemaakt kunnen worden van remote control flying, waarbij vanaf de grond ondersteuning aan de piloot wordt gegeven. De vakbonden vinden zo’n soort systeem te gevoelig voor storingen en hacks.
Besparing
Als er één piloot minder is in de cockpit, dan besparen maatschappijen miljoenen aan salaris- en trainingskosten. Een eerste stap zou zijn om vrachtvliegtuigen te laten vliegen door één piloot, om het vervolgens langzaam te introduceren bij passagiersvliegtuigen.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!