AirlinesNL nieuwsOpmerkelijkOverig nieuwsPilotenProfessionalstaking

Nederlandse Ryanair-piloten nog niet zeker van staking

Up in the Sky was aanwezig tijdens het kort geding tussen Ryanair en VNV met als inzet een stakingsverbod voor de Nederlandse Ryanair-vliegers tijdens de weekenden in de zomervakantieperiode. De rechter hervat om 18:45 uur de zitting en zal dan met een uitspraak komen. Hieronder is het verslag van de zitting te lezen.

Zitting
De zitting werd geopend door Ryanair. Jochem Croon, de advocaat van Ryanair, gaf aan dat de zitting gaat om ‘de onzekerheid weg te nemen bij de reizigers, door een stakingsverbod op te leggen tijdens de weekenden in de zomervakantie.’ “Staken mag, maar niet onnodig over de rug van vakantiegangers”, aldus de Ryanair-advocaat. Volgens de advocaat staan “de belangen van de reizigers centraal, niet het recht tot staken, want daar staat Ryanair volledig achter.”

Opzet
De opzet van de VNV is, volgens Croon, het zo langdurig mogelijk verwarring zaaien of er wel of niet gestaakt wordt. In andere landen wordt er wel netjes op tijd aangegeven wanneer er gestaakt wordt, zodat Ryanair de passagiers op tijd kan inlichten en omboeken.

Gebod
Daarom kwam de advocaat, los van de vraag voor het stakingsverbod in de weekenden in de zomervakantie, met de vraag of de rechter een gebod wilde opleggen dat de VNV de minimale tijdspanne bij Ryanair voor een stakingsaanzegging van minimaal 96 uur wil handhaven. “Dan heeft de Ierse prijsvechter nog de tijd om de passagiers om te boeken”, aldus Croon.

Piloten
Ryanair heeft 36 piloten in loondienst in Nederland gestationeerd, waarvan 2 captains en 34 co-piloten. Volgens de Ryanair-advocaat mogen de ‘goedbetaalde piloten uiteraard staken, maar als gevolg van de staking geen disproportionele schade aanrichten bij Nederlandse gezinnen.’ De advocaat van de pilotenvakbond VNV, Alwin Stege, kwam na het pleidooi van Ryanair hierop terug.

Winst
De advocaat geeft aan dat in het halfjaarrapport van Ryanair staat dat het bedrijf ‘liever stakingen ziet dan een verhoging van de personeelskosten.’ “Als het bedrijf stakingen verkiest boven hogere personeelskosten, dan gaat het niet om de belangen van de reizigers maar om winst. Dan moet Ryanair de gevolgen van deze uiting ook aanvaarden en de stakingen niet via de rechter te verbieden”, aldus Stege.

Opvallend
Ook vond Stege het apart dat de stakingen in Duitsland en België wel door kunnen gaan, ondanks dat daar veel meer passagiers getroffen worden door de werkonderbreking, dan in Nederland. Dat Ryanair daar geen moeite doet om de belangen van die reizigers te behartigen, is volgens hem ‘opvallend.’

Annuleringen
Daarnaast haalde Stege aan dat Ryanair vorig jaar, door een roosterprobleem met piloten, zelf 2000 vluchten annuleerde zonder de reizigers op tijd in te lichten, terwijl het bedrijf deze annuleringen zelf in de hand had. Volgens een aanwezige Ryanair-piloot heeft de Ierse prijsvechter sinds september vorig jaar 22.000 geannuleerd.

Aanzegtermijn
Als de VNV-advocaat terugkomt op het gebod van de Ryanair-advocaat; dat VNV zich aan de tijdspanne moet houden om een stakingsaanzegging te doen, stelt hij dat het ‘ongepast is om gedragsnormen op te leggen waar Ryanair zich zelf niet houdt.’ Volgens de advocaat heeft de VNV, met het kenbaar maken van de staking op woensdagmiddag, de reizigers alsnog 36 uur op voorhand ingelicht.’

Geding
Ryanair liet op woensdag 8 augustus weten de VNV voor de rechter te dagen om zo eventuele stakingen deze zomerperiode tegen te gaan. Als reactie hierop liet de pilotenvakbond weten dat zij vrijdag 10 augustus het werk zullen neerleggen.

Roosterwijzigingen
Tijdens de zitting kwam naar voren dat Ryanair al bepaalde Nederlandse piloten van het rooster had gehaald en deze verving door Belgische piloten. Dit kwam aan het licht doordat een aanwezige piloot live op zijn rooster kon zien dat er werd geschoven, dit gebeurde nog voordat de rechter een uitspraak had gedaan. Later in de zitting, ook nog voor de uitspraak, werd hierop terug gekomen toen Ryanair blijkbaar de roosterwijzigingen weer ongedaan had gemaakt.

Tags

Roel Diender

Redacteur. Roel is afgestudeerd in Antwerpen als journalist. Terug in Nederland kwam hij bij Up terecht en dompelt zich sindsdien onder in de wereld van vliegtuigen, luchthavens en alles wat met deze dynamische sector te maken heeft.

Gerelateerde artikelen