• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    De eendagsvlieg met Boeing 747’s | Column

    03/06/2023

    Driemotorige jets: leuker dan de rest? | Interview

    03/06/2023

    GPU op waterstof zorgt voor wereldprimeur in Groningen

    02/06/2023

    Red in hemelsnaam Albert Heijn! | Column Goof

    02/06/2023

    KLM en overheid op ramkoers

    01/06/2023
  • Achtergrond

    De eendagsvlieg met Boeing 747’s | Column

    03/06/2023

    Driemotorige jets: leuker dan de rest? | Interview

    03/06/2023

    Red in hemelsnaam Albert Heijn! | Column Goof

    02/06/2023

    De P-51 Mustang: met roem overladen | Goof

    29/05/2023

    Zijn grotere vliegtuigen de oplossing? | Column

    28/05/2023
  • Editors’ choice

    Nieuwe tekortkoming Russische maatschappij

    03/06/2023

    Voetbalscheidsrechter belaagd op vliegveld | Video

    03/06/2023

    Driemotorige jets: leuker dan de rest? | Interview

    03/06/2023

    KLM en overheid op ramkoers

    01/06/2023

    80 jaar geleden: KLM-Dakota ‘Ibis’ neergeschoten

    01/06/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Overhaaste Onthaasting | Column Lodewijk
Naast het nieuws

Overhaaste Onthaasting | Column Lodewijk

Lodewijk OudshoornDoor Lodewijk Oudshoorn09/08/2018Update:09/08/2018Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Meer dan veertig jaar geleden zong Herman van Veen: “Opzij, opzij, opzij, want wij zijn haast te laat, wij hebben ongelofelijke haast…”

Zelden wijzere woorden gehoord. Haast, dat heeft tegenwoordig iedereen, zeker op vliegvelden. Zelfs als je het niet hebt. Ik doe er zelf ook aan mee. Ook als ik ruim op tijd ben, erger ik me aan treuzelaars en rijen. Menselijk? Misschien, maar ook een teken des tijds.

Vorige week zat ik weer eens in Londen te wachten totdat mijn vlucht ging. Plotseling werd er omgeroepen dat de luchtvaartmaatschappij op zoek was naar vrijwilligers om de volgende vlucht te nemen, vanwege overboekingen.

En opeens dacht ik: waarom ook niet? Zen! Mindfulness! Onthaasting! Als ik thuiskwam zou er niemand zijn die op mijn wachtte, want vrouwlief was met de kinderen een weekendje naar opa en oma. Geen afspraken, geen plannen, kortom: ik had, besefte ik, geen haast.

De airline zou bovendien zorgen voor een goed hotel en gratis eten en drinken, en mij enkele honderden euro´s compensatie aanbieden. Tel uit je winst. Dus ik naar de balie.

“Thank you very much, sir!” zei de grondstewardess verrast. En we hadden een deal. Nog geen tien minuten later was mijn ticket omgewisseld en zou ik de ochtendvlucht van de volgende dag nemen. Ik hoefde alleen nog maar even een compensatieformuliertje op internet in te vullen en naar de customer service in de vertrekhal om een hotel te boeken. Fluitje van een cent. Bovendien – had ik dat al gezegd? – had ik helemaal geen haast.

Ik wandelde dus op mijn gemak met mijn rolkoffer naar de servicedesk, me amuserend om die druk doende mensen om mij heen, maar dat was niet waar ik wezen moest. Eerst moest ik voorbij security. Ach ja, natuurlijk. Dus werd ik begeleid en ging ik voor het eerst van mijn leven langs de douane voor ´Goods to declare´, waar de veiligheidscontrole trouwens minimaal was. En toen kwam ik bij de klantenservice.

Ik keek. Ik schrok. Er stond een rij van minstens dertig personen vóór mij, want wat was het geval? Er was een vlucht naar Genève uitgevallen, dus zo´n honderdvijftig andere passagiers moesten óók in hotels worden ondergebracht. Ik vervoegde me dus in de rij, en zei nogmaals tegen mezelf dat ik geen haast had.

Mensen om mij heen hadden dat overigens wel: een vrouw achter me moest naar een begrafenis, een stel voor me juist naar een bruiloft. Opzij, opzij, opzij… Ik voelde me bijna schuldig dat ik óók ik de rij stond – ik, vrijwilliger, zorgeloos, en zonder spoortje stress, behalve… behalve dat het nu allemaal toch wel erg lang begon te duren.

Ik merkte dat ik me begon te ergeren aan de traagheid van de baliemedewerkers (waarom waren er trouwens maar twee?), maar ook aan het geklaag van de gedupeerde passagiers, die vast niet allemaal naar een begrafenis of een bruiloft moesten, en aan hun lompheid, hun korte lontjes, en hun algehele onbeleefdheid. Bovendien probeerde de vrouw achter me nu toch echt voor te dringen. Ik liet haar maar. Ik had immers geen… nou ja, enfin.

Maar na anderhalf uur centimeter voor centimeter opschuiven, voortdurend gezeur, gejengel en gejammer aanhoren en een steeds grotere behoefte om naar de wc te gaan (te ver weg, te onhandig) was mijn Zen-houding wel zo´n beetje verdwenen. Ik was er klaar mee en vond mijn beslissing om te willen onthaasten inmiddels behoorlijk… overhaast.

Eindelijk was ik aan de beurt. Ik werd nota bene geholpen door een Nederlander, die mij inderdaad in een goed (klinkend) hotel zette en een taxi voor me regelde (want het hotel was, gek genoeg, toch nog verder dan gedacht). Ik naar buiten. Het was inmiddels donker.

Geen taxi. Ook na twintig minuten wachten nog niet. En opeens realiseerde ik me dat ik helemaal niets had gekregen van de Nederlandse baliemedewerker: niets! Geen boekingsbevestiging, geen telefoonnummer van de taxichauffeur, geen formulier waarmee ik mijn compensatie kon claimen, geen diner-bon. Ik had geen poot om op te staan! Ik stond daar in het donker op een parkeerplaats buiten Londen met helemaal drie keer niets. Als Ralph Inbar nog had geleefd, zou hij nu tevoorschijn gekomen zijn.

Maar daar was dan toch de taxi. Een vriendelijke, buitengewoon correcte Indiër, die gewoon een verkeerd tijdstip had doorgekregen. Ik vertelde hem mijn verhaal. Hij lachte hartelijk. En dat brak de ban. Ik ontspande. Waar had ik me druk over gemaakt? Dit was onthaasting! Eindelijk!

De hele rit praatten we over koetjes, voetbal en de lotto. Toen de gewetensvraag: zou ik het nog eens doen? Ik aarzelde even. Toen antwoordde ik: “Een andere keer misschien…”

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Column Lodewijk Lodewijk
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Lodewijk Oudshoorn

Columnist. Lodewijk Oudshoorn werkt bij een internationale financiële instelling. Hij is frequent flyer bij loyaliteitsprogramma’s van KLM, Emirates en British Airways. Vanaf Schiphol vliegt hij wekelijks naar diverse bestemmingen in Europa en Azië.

Gerelateerde Artikelen

De eendagsvlieg met Boeing 747’s | Column

03/06/2023Guido Wolfs

Driemotorige jets: leuker dan de rest? | Interview

03/06/2023Lieneke Koornstra

Red in hemelsnaam Albert Heijn! | Column Goof

02/06/2023Goof Bakker

Recent

Nieuwe tekortkoming Russische maatschappij

03/06/2023

Voetbalscheidsrechter belaagd op vliegveld | Video

03/06/2023

De eendagsvlieg met Boeing 747’s | Column

03/06/2023
Populair

Arts houdt passagier vijf uur in leven in Boeing 787

30/05/2023

Russische piloot vliegt bewust te langzaam

28/05/2023

Influencer trekt broek omlaag in 737-cockpit

31/05/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook Twitter Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?