Frequente reizigerNaast het nieuwsNL nieuws

Voorlichting over vliegen met autisme

“Vliegen met autisme”, een project van Kees Hoekstra, medewerker bij KLM Customer Care werd onlangs beloond met de KLM Customer Experience Award. Met het project wil Hoekstra mensen voorlichten.

Beproeving
Tijdens zijn werk bij KLM Customer Care werd Hoekstra, vader van een dochter met autisme, regelmatig geconfronteerd met vragen van ouders die met een kind met autisme vlogen. Het reizen per vliegtuig is voor een kind met autisme een ware beproeving. Hierbij gaat het niet om het vliegen zelf maar alle handelingen voorafgaand aan de vlucht.

Voorlichting
In november 2016 startte Hoekstra het project. Door voorlichting te geven aan personeel van luchtvaartmaatschappijen en luchthavens is er meer begrip gekomen. Ook is er een website en een boekje geschreven voor ouders om een kind goed voor te bereiden. Inmiddels hebben veel maatschappijen ook de DPNA-assistentie doorgevoerd in hun systemen.

Oefenen
Met deze assistentie kunnen veel prikkels worden voorkomen en het kind ontspannen aan boord van het vliegtuig gaan. Er is ook een DPNA-button beschikbaar zodat het personeel een passagier met autisme kan herkennen. Kees neemt ook regelmatig enkele gezinnen mee naar Schiphol om het proces voor de vlucht te oefenen. De eerste resultaten zijn zeer bemoedigend, aldus Hoekstra. Veel gezinnen geven aan nu ontspannen op reis te kunnen.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer