De topman van Virgin Atlantic, Graig Kreeger, vindt de lange wachtrijen bij de paspoortcontroles op Heathrow ‘onacceptabel.’ Dat zegt Kreeger naar aanleiding van data die de maatschappij bij de luchthaven opvroeg betreffende de wachttijden op het vliegveld bij de paspoortcontroles, zo meldt Reuters.
Wachttijden
De maximale wachttijden voor passagiers, die uit landen kwamen die buiten de Europese Economische Ruimte (EER) liggen, die via de paspoortcontroles op Heathrow het Verenigd Koninkrijk willen binnenkomen, werden in juli op één dag na overschreden. Het streven van de Border Force, de overheidsorganisatie die alle binnenkomende mensen en goederen in het Verenigd Koninkrijk controleren, is om iedereen binnen 45 minuten te helpen. In juli werd dit streven ruimschoots overschreden.
6 juli
Op 6 juli was de wachttijd het langst, toen moesten niet EER-passagiers 2 uur en 36 minuten wachten voordat ze door de paspoortcontrole konden. “Dit is onacceptabel”, aldus de Virgin Atlantic-topman.
Border Force
Het ministerie voor binnenlandse zaken in het Verenigd Koninkrijk zou in de maanden augustus en september 200 extra manschappen inzetten om de paspoortcontroles soepel te laten verlopen. In een statement zegt het ministerie dat zij eraan werken om de wachttijden te reduceren, maar geen concessies zullen doen tijdens de paspoortcontroles.
Laag risico
John Holland-Kaye, ceo van Heathrow Airport, vroeg al aan het ministerie om bezoekers uit landen met een laag risico, zoals de Verenigde Staten, gebruik te laten maken van de elektronische paspoortcontroles. Deze zijn op dit moment enkel toegankelijk voor reizigers van binnen de EER.