De bouw van de nieuwe passagiersterminal op Lelystad Airport is bijna gereed. De laatste hand wordt de komende weken gelegd aan de hoofdconstructie, waarna men kan beginnen met de afwerking en inrichting.
Opening
Het zal nog op zijn vroegst anderhalf jaar duren voordat passagiers gebruik kunnen maken van het nieuwe complex. De opening van de nieuwe burgerluchthaven staat gepland voor 2020. In de bouwplanning werd echter nog rekening gehouden met de opening april volgend jaar.
Treinstation
De terminal heeft een basic ontwerp. Geen afgewerkte plafonds, maar een volledig zichtbare constructie geven de terminal vorm. De hal van het gebouw is niet geklimatiseerd, vergelijkbaar met een treinstation. Pas achter de security komen passagiers in het gedeelte met verwarming en airco.
Half uur
De terminal wordt grotendeels zelfservice. Het afgeven van bagage kunnen passagiers zelf, al komen er wel enkele bemande desks. Vervolgens loopt men door de security direct door naar de gate. De gedachte achter het ontwerp is dat passagiers het hele traject van auto tot vliegtuig in een half uur kunnen volbrengen. Reizigers die meer tijd hebben kunnen op de bovenverdieping wachten in de ‘huiskamer’, waar ook restauratie is.
Gates
Drie van de vier gates zijn bedoeld voor vluchten naar Schengenlanden. Een gate wordt voorzien van een douanepost. Bij de bouw van de terminal is rekening gehouden met een toekomstige uitbreiding van vier naar acht gates. En op de langere termijn kan het hele complex gespiegeld worden uitgebreid. Daarmee verdubbelt de gatecapaciteit van acht naar zestien.