Met trots werd de lancering van de ultra long-haul route Londen – Perth begin dit jaar door Qantas gepresenteerd. En dit was nog maar het begin als het aan de carrier ligt, er volgen meer ULR-routes naar Europa. Het succes van de verbinding roept nu echter vragen op.
Cijfers
The Telegraph kwam eerder deze week, op basis van cijfers van de Britse luchtvaartautoriteit CAA, tot de conclusie dat de vluchten beneden verwachting presteren. De toestellen op de route zouden niet goed gevuld zijn; gemiddeld waren de afgelopen maanden circa 78 procent van de stoelen bezet.
Bezet
De Boeing 787-9 Dreamliners die op de route worden ingezet bieden plaats aan 236 passagiers, wat neerkomt op 14.160 zitplaatsen per maand tussen beide steden. In april werden 10.692 passagiers vervoerd tussen Perth en Londen. Dit komt neer op een bezettingsgraad van zo’n 75 procent. Over de hele linie zijn vliegtuigen bij Qantas voor ongeveer 81 procent bezet.
Boven verwachting
In Australische media spreekt Qantas tegenvallende resultaten tegen. De cijfers geven alleen het aanbod aan op Londen-Perth, terwijl de QF9-lijnvlucht nog een ‘staartstuk’ heeft tot Melbourne. Een deel van de passagiers uit Londen vliegt dit ruim drie uur durende traject mee, daarnaast stappen in Perth passagiers in voor alleen de binnenlandse vlucht. Dat traject is erg populair. Volgens Qantas presteert de route “boven verwachting”.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!