Wanneer de voorgestelde joint venture tussen Air France-KLM en Air Europa er komt, hebben ze een voorsprong op IAG met LATAM op de routes tussen Europa en Centraal- en Zuid-Amerika. Vooral in het aantal bestemmingen.
Joint venture
Tot die conclusie komt kennisinstituut voor de luchtvaart CAPA na een uitvoerige analyse. Air France-KLM en Air Europa willen een joint venture oprichten voor de routes tussen Europa en Cenraal- en Zuid-Amerika. Zo werd begin deze maand bekend.
IAG
De metaalneutrale (kosten en opbrengsten worden gedeeld ongeacht wiens vliegtuig wordt ingezet, red.) samenwerking zou in de zomer van volgend jaar zijn beslag moeten krijgen. Met de vorming van een nieuw samenwerkingsverband, gaat Air France-KLM nadrukkelijk de strijd aan met IAG van onder andere BA en Iberia, op de routes.
LATAM
IAG slaat de handen ineen met LATAM, het fusieproduct van het Chileense LAN en Braziliaanse TAM. Die joint venture werd in 2016 aangekondigd en staat op het punt van definitieve goedkeuring. Op het moment gaan Air France-KLM en IAG nek aan nek waar het gaat om capaciteit op de markt tussen Europa en Centraal- en Zuid-Amerika, exclusief het Caribisch gebied. Met LATAM erbij, neemt IAG een voorsprong op de Frans-Nederlandse combinatie.
Air France-KLM
Wanneer Air France-KLM de deal met Air Europa rond heeft, zijn de partijen ongeveer even groot in capaciteit, maar hebben KLM en partners meer bestemmingen aan de andere kant van de oceaan te bieden en staat Air Europa sterker tegenover de Spaanse rivaal Iberia. Volgens CAPA vliegt Air Europa op vijftien bestemmingen, Air France naar dertien en KLM veertien.
Bestemmingen
“Air France en KLM hebben samen achttien unieke bestemmingen, negen worden door beide bediend.” Op vier bestemmingen vliegen zowel Air Europa, Air France als KLM. Dat zijn Bogota, Buenos Aires, Sao Paulo en Lima. Nog eens vier steden worden aangevlogen door zowel Air Europa als Air France of KLM; Cancun, Caracas, Guayaquil en Quito. CAPA: “Evengoed brengen beide partijen brengen een significant aantal bestemmingen in die nog niet door de ander worden bediend.”
Concurrent
Ook zorgt de intensieve samenwerking met Air Europa ervoor dat Air France en KLM zes bestemmingen kunnen aanbieden die niet bij BA of Iberia in het schema staan. Air Europa kan tien ‘nieuwe’ bestemmingen toevoegen dankzij de joint venture. Waarvan de helft niet wordt aangevlogen door de grootste concurrent, Iberia noch door BA. IAG krijgt er met LATAM wel capaciteit bij, maar slechts één nieuwe bestemming per saldo; Guanyaquil.
Codeshares
Volgens kennisinstituut CAPA is er nog ‘veel werk aan de winkel’ voor het uitwerken van de joint venture tussen Air Europa en Air France-KLM. Belangrijk zal zijn om voldoende passagiers aan te trekken vanuit bestemmingen beyond. Mogelijk worden codeshares met regionale partners van beide partijen uitgebreid. “Of worden Latijns-Amerikaanse partners aangesloten op de joint venture.” CAPA concludeert dat de joint venture tussen Air France-KLM en Air Europa een ‘passende agressieve recatie’ is op die andere, van IAG en LATAM.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

