Piloten van KLM mogen met Ryanair om tafel om te onderhandelen over een nieuwe cao voor de Nederlandse Ryanair-piloten. Dat heeft de rechtbank van Haarlem vorige week bepaald in een uitspraak die vandaag is gepubliceerd. De Ierse prijsvechter tekent beroep aan tegen de beslissing.
Staking
Volgens een woordvoerder van de VNV is dit de tweede grote overwinning die de pilotenvakbond boekt in het conflict met de Ierse prijsvechter, nadat de rechter eerder bepaalde dat Ryanair geen ‘stakingsbrekers’ mocht inzetten bij de staking van de Nederlandse piloten.
KLM
Ryanair wilde niet dat piloten van een andere maatschappij dan Ryanair om tafel zitten om te onderhandelen over een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst. Dit terwijl de ‘experts’ op dat gebied van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) veelal vliegen voor KLM.
VNV
De cao-onderhandelingen tussen Ryanair en de VNV liepen eind juli vast. De VNV stelde Ryanair op 31 juli een ultimatum, dat op 6 augustus verliep waarbij een staking in het vooruitzicht werd gesteld. “Een van de eisen van VNV betrof haar vrijheid om zelf haar cao-onderhandelingsteam vast te stellen”, aldus de rechtbank in het vonnis.
Ryanair
Ryanair liet ook op 31 juli schriftelijk nog eens aan de VNV weten dat de airline geen piloten van andere maatschappijen aan de onderhandelingstafel duldt. “Dat is een principe dat door heel Europa door pilotenvakbonden is geaccepteerd, inclusief het Verenigd Koninkrijk. Italië, Spanje en Duitsland”, citeert de rechtbank uit de brief van Ryanair.
Rechtbank
“We kunnen duidelijk geen gevoelige bedrijfsinformatie delen met concurrerende piloten, dit zou een schending van de Europese concurrentieregels behelsen”, stelt de Ierse maatschappij. Maar de rechtbank stelt dat ‘de fundamentele vrijheden op het gebied van collectieve onderhandelingen’ niet worden overruled door de Europese mededingingsregels.
Dwangsom
Ryanair is dan ook in het ongelijk gesteld en moet sowieso de kosten van de zaak betalen. Bovendien legt de rechtbank een dwangsom op van 5.000 euro voor elke keer dat Ryanair zich niet aan het vonnis houdt, met een maximum van 500.000 euro. Dan moet er wel onderhandeld worden natuurlijk en zover is het nog niet.
777
“Sinds de onderhandelingen zijn vastgelopen en de staking, hebben geen formele gesprekken meer plaatsgevonden”, zegt de woordvoerder van de VNV. Als die weer wel beginnen, stuurt de VNV zeker KLM-piloten om te praten over de Ryanair-cao. “Het hoofd van onze arbeidsvoorwaardentak, onze vice-voorzitter, is vlieger op de Boeing 777. Onze tweede man, vliegt bij KLM op de Embraer en de zaakgelastigde ook op een 777.”
Overwinning
Tot dusver stuurde de VNV wel Ryanair-vliegers om te onderhandelen, conform de ‘richtlijn’ van de Ieren. VNV: “Die hebben daar weinig ervaring mee en we mochten onze experts niet sturen. Nu wel en dat is weer een grote overwinning.”
Beroep
Ryanair stelt in een reactie tegenover Up in the Sky beroep aan te tekenen tegen de inzet van de KLM-vliegers. “Het toestaan van KLM-piloten bij salarisonderhandelingen tussen Ryanair en Ryanair-vliegers is een schending van Europese regels”, laat een woordvoerster weten, ‘KLM zou het niet toestaan dat Ryanair-vliegers bij de onderhandelingen tussen KLM en KLM-piloten aanwezig is, dat doet Ryanair ook niet.”