Transavia heeft deze zomer minder capaciteit ingehuurd bij andere maatschappijen. Ook wordt een toestel dat overkwam uit München niet ingezet in de dagelijkse operatie.
Capaciteit
Dat zegt een woordvoerder van Transavia desgevraagd tegen Up in the Sky. Bij de publicatie van de vervoercijfers over juli bleek dat de capaciteit van Transavia verder omlaag was gegaan.
München
Dit terwijl de drie toestellen die op de inmiddels gesloten basis in München waren gestationeerd, aan de vloot in Nederland werden toegevoegd. “De Duitse Transavia-vloot van drie toestellen is in november vorig jaar opgenomen in de Nederlandse operatie”, legt de woordvoerder uit.
Inhuur
Maar de ‘business’ in Nederland, groeide met twee toestellen. “Het derde toestel, een extra vliegtuig, is en wordt voor ad hoc-vluchten ingezet. Bijvoorbeeld voor andere airlines of de inhuur door bedrijven”, aldus Transavia. Verder wordt dit toestel ook als ‘reserve’ gebruikt. “Om onderhoud op te vangen.”
KLM
Het gaat niet om het toestel dat door moederbedrijf KLM wordt ingehuurd. De Duitse vloot betrof drie 737-700’s, KLM huurt vanaf volgende maand een Boeing 737-800 inclusief bemanning van Transavia. Behalve het toestel dat uit München overkwam maar niet is opgenomen in de dienstregeling bij Transavia, heeft Transavia ook minder gehuurd dit jaar.
GOL
“Dit jaar hebben we twee toestellen gehuurd”, aldus de woordvoerder. Een van GOL en een vliegtuig van Miami Air. In de zomer van 2017 werden nog drie toestellen van derden geleased. “Andere jaren ging het om drie tot vijf toestellen.”
Bezettingsgraad
Transavia vervoerde in juli ook minder passagiers. Ondanks de lagere capaciteit, daalde de bezettingsgraad. In de eerste zes maanden van het jaar werden wel meer passagiers vervoerd, bij een ‘licht lagere’ capaciteit en een hogere bezettingsgraad.