Schiphol wil deze week duidelijkheid over het al dan niet doorgaan van de staking van beveiligers op de luchthaven. Desnoods wordt die afgedwongen via een rechtszaak. Die zou dan deze week dienen.
Disproportioneel
Dat zegt een woordvoerder van Schiphol desgevraagd tegen Up in the Sky. De luchthaven roept partijen op er samen uit te komen. “Tegelijkertijd bereiden wij een juridische procedure voor, voor het onwenselijke geval dat ze er niet uit komen. Dat kort geding zou deze week dan plaatsvinden. Linksom of rechtsom moet er duidelijkheid komen. We vinden de voorgestelde 24 uursstaking disproportioneel.”
Cao
De vakbonden FNV Beveiliging en CNV Vakmensen kondigden medio vorige week een 24 uursstaking aan voor 4 september aanstaande vanwege een conflict met de werkgevers in de beveiliging over een nieuwe cao. Ze houden al weken korte werkonderbrekingen, ook op Schiphol.
Security
Alhoewel Schiphol geen partij is in het conflict, Schiphol huurt beveiligers in via de beveiligingsbedrijven, wordt de luchthaven door een eventuele staking wel hard geraakt. “Als er helemaal geen security is, heeft dat nogal wat impact op de luchthaven, de luchtvaartmaatschappijen en vooral de passagiers”, aldus de woordvoerder van Schiphol. “Dat is ongekend.” Ook medewerkers van afhandelaars en airlines moeten door de security om te kunnen werken.
Roosters
De vakbonden hebben de werkgevers in de beveiliging een ultimatum gesteld om onverkort op hun eisen voor een nieuwe cao in te gaan. Het gaat om loonsverhogingen voor dit en volgend jaar, prijscompensatie en ‘betere’ roosters. “Zodat de medewerkers weten waar ze aan toe zijn”, zegt FNV-onderhandelaar Mohamed Gafki. Met name voor de beveiligers op Schiphol zou de rusttijd tussen een late en vroege dienst langer moeten worden.
Werkgevers
De werkgevers in de beveiliging, die verenigd zijn in Nederlandse Veiligheidsbranche, stellen ‘verrast’ te zijn door het ultimatum van de vakbonden. Zij zeggen wel om tafel te willen, maar nul op rekest te krijgen van de bonden. “Volgens ons is het conflict alleen op te lossen aan de onderhandelingstafel”, zegt een woordvoerder van de organisatie, die alle beveiligingsbedrijven op Schiphol vertegenwoordigt.
Reizigers
Volgens de FNV-onderhandelaar valt alleen te praten als de werkgevers ingaan op het ultimatum en dus de eisen van de bonden. Ondertussen dreigen tienduizenden reizigers de dupe te worden van de actie. “We hebben het ultimatum met opzet ruim van tevoren gesteld. Om de werkgevers tijd te geven om tot inkeer te komen en alsnog in te gaan op de eisen. En zodat airlines en reizigers maatregelen kunnen nemen. Zo kunnen airlines van andere luchthavens vertrekken en reizigers omboeken.”
Actiebereidheid
Momenteel vinden echter geen gesprekken plaats, zegt de FNV. De werkgevers stellen dat ‘helaas’ sprake lijkt van een patstelling. De actiebereidheid onder de beveiligers zou hoog zijn. “Meer dan de helft van de beveiligers zeker”, stelt de FNV. Schiphol: “Wij hebben een brief gekregen waarin wordt gezegd dat het om een 24 uursstaking gaat, daar moeten wij ons op baseren.”
Juridisch
De luchthaven doet een beroep op de partijen om er snel uit te komen. “In afwachting daarvan brengen wij de opties in kaart, waarvan juridische stappen er één is”, zegt de woordvoerder. “De acties raken de airlines maar vooral de reizigers. Degenen die de beveiligers indirect van werk voorzien.” Eerder stapte de luchthaven al naar de rechter toen de beveiligers de werkonderbrekingen opvoerden, dat mocht van de rechtbank.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.