ColumnGoofHistorische luchtvaartLiefhebberNaast het nieuws

Twin Mustang | Column Goof

Onze missie naar Oshkosh was feitelijk al mislukt voor we één voet op het immense feestterrein gezet hadden. Want de Twin Mustang kwam niet, werd er verteld. Er waren een paar technische probleempjes.



Raar, want vier jaar geleden leek hij al zo àf. Erik Brouwer en ik reden toen vijf uur lang door een afgelegen deel van de Georgia, USA, om in het slaperige plaatsje Douglas (sic) te gaan kijken hoe de restauratie van het toestel vorderde. We werden meer dan hartelijk ontvangen door Tom Reilly en zijn vrouw Daisy Barendse (sic). De Dubbele Mustang stond al te glimmen in de nissenhut-achtige hangar. Reeds mèt de motoren, maar nog zonder vleugels.

En wat een verhalen vertelde Tom!

Over de man die in 1963 opdracht kreeg om alle bouwtekeningen van de XP-82 in een leeg olievat te verbranden. Maar op het laatste moment besloot om ze allemaal in de kofferbak van zijn Chevrolet te proppen. Zonder die man was de vliegende XP-82 er nooit meer gekomen.

Over zoektochten te voet in Alaska, waarbij Tom volledig toevallig stuitte op precies dát onderdeel, waar hij al jarenlang vergeefs op het internet naar zocht.

Over onderdelen die hij voor duizenden dollars wilde gaan laten namaken, maar die toevallig nèt een dag van daar voor, splinternieuw, nog in de doos, bij hem werden thuisbezorgd. Van een verzamelaar. Met een briefje erbij: ‘Hier Tom, gratis voor jou. Maak er iets moois van’.

Prachtige verhalen. Maar desondanks: een prijzig grapje wòrdt het, deze Twin Mustang. Uniek is hij. Tom denkt dat de waarde voor de investeerders meer dan tien miljoen zal zijn, als hij ooit op de markt komt.

Twin Mustang

Lijkt veel. Een Spitfire heb je voor drie. Maar wat mij betreft toch een koopje. Qua vliegtuig heb je er maar nèt een instapmodel businessjet voor, voor die tien miljoen. Een saai blingblingding, bedoeld om met een heel leger volgebotoxte bimbo’s naar San Tropee te vliegen. Niks aan.

Nee, de multimiljonair die deze beauty koopt, kan ‘m zelf vliegen! Want vier meter verder zit nòg een piloot.

Die neemt het van je over als je er een janboel van dreigt te maken, en dit cultuurmonument in de grond dreigt te boren. Nee: je kunt er alleen mee vliegen, en toch beschikken over een safety pilot. Dat maakt ‘m een bijzonder leuk hebbeding, deze XP-82 Twin Mustang. En uniek.

Ach wat, onze dierbare Nederlandse Catalina gaat nu toch weg, zullen we deze kopen?

Goof Bakker

Tags

Gerelateerde artikelen

Goof Bakker

Columnist. Goof is reclame-tekstschrijver en vlieger op de Cessna O-2A en de Yak-52. Hij geeft PlaneOwner uit en schrijft een column in Piloot & Vliegtuig. Goof schrijft ook voor diverse bladen, kranten (NRC / Volkskrant) en magazines.